گروه بین‌‌الملل- در حالی که گفته می‌شد دموکرات‌ها پس از پیروزی در انتخابات کنگره قصد افزایش مالیات را دارند، دیروز عنوان شد که نه تنها مالیات‌ها افزایش پیدا نمی‌‌کند، بلکه کنگره دموکرات قصد دارد میلیاردها دلار بخشودگی مالیاتی را به اجرا بگذارد. نانسی پلاسی، سخنگوی دموکرات‌های پیروز در انتخابات هفتم نوامبر دیروز با اعلام این مطلب گفت: کنگره جدید که از ماه ژانویه کار خود را آغاز می‌کند قصد دارد میلیاردها دلار از مالیات شرکت‌های نفتی بزرگ را ببخشد.

این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که امسال تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی نفت و افزایش نرخ بنزین و دیگر مواد سوختی، شرکت‌های نفتی آمریکایی که بزرگ‌ترین شرکت‌ها در نوع خود به شمار می‌آیند. توانسته‌اند سود فراوانی را از این محل به دست آورند.

پلاسی که به احتمال فراوان در ماه ژانویه ریاست کنگره آمریکا را به عهده خواهد گرفت در مورد این طرح افزود: این طرح معافیت مالیاتی شامل پالایشگاه‌ها نیز خواهد شد و هدف از آن افزایش بودجه کمپانی‌ها در بخش اکتشاف نفت و تولید نفت‌خام است.

براساس مطالعات انجام شده به وسیله طراحان طرح کاهش مالیات، در یک دوره ۱۰ساله بخش استخراج و تولید نفت‌خام آمریکا از بیش از ۵میلیارد دلار معافیت مالیاتی برخوردار خواهد شد که یک سود گسترده به خصوص برای شرکت‌های کوچک‌تر نفت است. همچنین برآوردها نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ پس از اجرای این طرح می‌توانند از ۴/۱میلیارد دلار معافیت مالیاتی در بخش اکتشاف و پالایشگاهی برخوردار شوند.

سناتور چارلز شومر، سناتور دموکرات از ایالت نیویورک در پشتیبانی از این طرح گفت: کشور ما در یک سال اخیر از افزایش بهای نفت و بنزین، زیان‌های زیادی دیده است. کاهش مالیات‌ها می‌تواند این فشارها را کم کند. کنگره برنامه‌هایی نیز برای کاهش مالیات بخش صنعت و خودروسازی دارد.

این خبر می‌تواند در بهبود وضعیت سهام شرکت‌های بزرگ نفتی نیز نقش موثری ایفا کند. اکنون این شرکت‌ها در بهترین شرایط ارزش سهام قرار دارند و کاهش معافیت مالیاتی می‌تواند این روند را تشدید کند. از طرف دیگر اکنون این امیدواری وجود دارد که کاهش مالیات بخش انرژی به کاهش قیمت سوخت در آمریکا منجر شود. در صورت رخ دادن این وضعیت می‌توان در انتظار تحرک در بخش خودروسازی بود.