خبرگزاری فارس- انرژی بیزینس در تحلیلی از موانع پیش‌ روی تشکیل کارتلی همچون اوپک در بازار گاز طبیعی جهان تشکیل چنین سازمانی را غیر ممکن دانست. به گزارش انرژی بیزینس در حالی که کارشناسان اقتصادی ناتو نسبت به اهداف سلطه‌طلبانه روسیه برای تشکیل سازمانی موسوم به اوپک گازی هشدار داده‌اند دورنمای روشنی برای تشکیل این سازمان نمی‌توان تصور کرد.

موانع و مشکلات بسیاری بر سر راه تشکیل سازمان مذکور وجود دارد. مهمترین مشکل، وجود پراکندگی در اهداف و برنامه‌های هر یک از کشورهای دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان است. وجود دیدگاه‌ها و رویکردهای متضاد، امکانی برای حصول اجماع نظری در درون چنین سازمانی را باقی نمی‌گذارد.

حتی این مشکل در درون سازمان نفتی اوپک نیز به چشم می‌خورد و در طول فعالیت این سازمان مشکلاتی را برای آن پدیده آورده است.

شاید به حداکثر رساندن درآمد فاکتوری موثر در متحد کردن تولیدکنندگان گاز طبیعی باشد، اما در عین حال این کشورها به دلیل وجود تفاوت در حجم ذخایر گازی، توانایی‌های تولیدی و وضعیت‌های اقتصادی‌شان هر یک استراتژی متفاوتی را برای خود تعریف کرده‌اند و مسلما این مساله جایی برای تشکیل اتحادی واقعی میان آنها باقی نمی‌گذارد.

برای نمونه بروز اختلاف میان تولیدکنندگان بزرگ با تولیدکنندگان خرد یکی از پدیده‌های احتمالی در درون اوپک گازی خواهد بود. تولیدکنندگان بزرگی مثل روسیه به دلیل حجم بالای تولید خود تمایل کمتری برای کاهش تولید جهت افزایش قیمت گاز نشان می‌دهند.

به عبارت دیگر اساس درآمدی این تولیدکنندگان حجم است، اما اساس درآمدی تولیدکنندگان کوچک، قیمت است و همین موضوع باعث بروز اختلاف در نحوه عمل میان این دو گروه خواهد شد.

مانع دیگری که بر سر راه تشکیل اوپک گازی وجود دارد، ماهیت خاص قراردادهای گازی است. در حالی که نفت خام بر‌پایه قراردادهای کوتاه‌مدت مبادله می‌شود گاز طبیعی در قراردادهای بلند مدت ۱۰ تا ۲۰ ساله فروخته می‌شود و این بدان معنا است که اوپک گازی از دامنه عمل گسترده‌ای برای کنترل قیمت نفت با افزایش یا کاهش تولید برخوردار نیست.

تنها در صورتی اوپک گازی خواهد توانست نقش موثری در تنظیم قیمت گاز ایفا کند که به جای قراردادهای بلند مدت قراردادهایی با مدت زمان کوتاه در بازار گاز رواج پیدا کند. برای رواج یافتن چنین رویکردی در بازار گاز باید سال‌ها منتظر ماند.

حتی اگر این مشکل هم برطرف شود هرگونه تلاش جدی برای تشکیل اوپک گازی با مقاومت شدید کشورهای واردکننده مواجه خواهد شد. اتحادیه اروپا یکی از صداهای مخالف با این سازمان خواهد بود و اعمال تحریم‌های تلافی‌جویانه از سوی این اتحادیه دور از ذهن نیست.

به هر ترتیب با توجه به این عوامل و موانع تشکیل کارتلی موثر و قدرتمند در بازار گاز طبیعی جهان امری بسیار بعید به نظر می‌رسد.