نفت 122سال دیگر تمام می‌شود

ایرنا - انجمن تحقیقات انرژی کمبریج روز سه‌شنبه هفته‌جاری میزان منابع واقعی نفت در جهان را ۳تریلیون و ۷۴۰میلیارد بشکه اعلام کرد. بر اساس گزارش منتشره در پایگاه اینترنتی خبرگزاری نفتی پلاتس، این میزان ذخایر سه برابر رقم پیش‌بینی شده از سوی طرفداران تئوری «قله نفت» به میزان یک‌تریلیون و ۲۰۰میلیارد بشکه، است. این میزان می‌تواند ۱۲۲ سال دیگر نفت موردنیاز جهان را تامین کند.

انجمن تحقیقات انرژی کمبریج در مطالعه‌ای که انجام داده است، اعلام کرد: مجادله «قله نفت» براساس تحلیل‌های اشتباه استوار است که درصورت پذیرفتن، سیاست اصلی و تصمیم‌های سرمایه‌گذاری را به انحراف خواهد کشید و بر مذاکرات در خصوص آینده انرژی سایه خواهد افکند.

«پیتر جکسون»، مدیر صنعت نفت انجمن تحقیقات انرژی کمبریج در این مطالعه اعلام کرد: منبع جهانی براساس نفت‌های سنتی و غیرسنتی شامل تولید تاریخی یک‌تریلیون و ۸۰میلیارد بشکه و منابعی که قرار است تولید شوند، ۴تریلیون و ۸۲۰میلیارد بشکه است و احتمال افزایش آن وجود دارد.

وی افزود: تئوری «قله نفت» سردرگمی ایجاد می‌کند و می‌تواند به فعالیت‌های نامناسب منجر شود و توجهات را از موضوع‌های واقعی دور کند.

به گفته وی، نفت برای اقتصاد جهانی بسیار حیاتی است و نباید اجازه داد ترس و نگرانی جایگزین تحلیل دقیق درباره چالش‌های واقعی تحویل سوخت‌های مایع برای تامین نیاز اقتصادهای رو به رشد، شود. این گزارش حاکی است: برخی تحلیلگران به ویژه «متیو سیمونس» اظهار داشته‌اند که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت خام دنیا، درباره میزان ذخایر نفت خام خود غلو کرده است و قادر نخواهد بود تقاضای آتی برای نفت را تامین کند، زیرا میدان‌های نفتی آن در حال کاهش است.

مقام‌های سعودی نیز اعلام کرده‌اند: این پادشاهی در مخاطره تولید پیک نفت در چند دهه آینده نیست.

براساس تحلیل انجمن تحقیقات انرژی کمبریج، رشد تقاضا احتمال نمی‌رود که با رشد منابع قابل استخراج و تجاری نفت تامین شود. سوخت‌های مایع غیرسنتی و غیررسمی مانند تولید نفت از شن‌های نفت سنگین، سوخت‌های مربوط به گاز (میعانات گازی و سوخت‌های گاز مایع)، تبدیل گاز به فرآورده‌های مایع و تبدیل زغال سنگ به مایعات باید این کمبود را پر کنند.