سفر ایرباس 380 به دور دنیا آغاز شد

گروه بین‌الملل- سوپر جمبوجت ایرباس ۳۸۰ دیروز نخستین سفر خود به دور دنیا را آغاز کرد. این نخستین تست فنی سنگین این هواپیمای پرماجرا است. ایرباس ساعت ۹ صبح دیروز به وقت گرینویچ، فرانسه را به مقصد سنگاپور به عنوان نخستین مرحله از سفر دور دنیای خود آغاز کرد. ایرباس ۳۸۰ علاوه بر سنگاپور در استرالیا، آفریقای جنوبی و کانادا نیز توقف خواهد کرد و تیمی از مهندسان و تکنسین‌های ایرباس این پرواز را زیر نظر دارند و در بین راه تست‌های فنی را به عمل می‌آورند. سفر ایرباس ۳۸۰ به دور دنیا ۱۷روز به طول خواهد انجامید.

این هواپیما که دیروز تولز فرانسه را ترک کرد، احتمالا در این سفر ۱۵۰ ساعت پرواز را در شرایط جوی گوناگون تجربه خواهد کرد و در فرودگاه‌های کلیدی جهان فرود خواهد آمد. همچنین کشورهایی که این هواپیما را سفارش داده‌اند نیز در جریان این سفر می‌توانند عملا فرودگاه‌های خود را در برابر این پهن‌پیکر آزمایش کنند.

ایرباس ۳۸۰ دارای ۵۵۵ صندلی است که در شرایط امدادی می‌تواند ۸۴۰ مسافر را جابه‌جا کند. در ابتدا قرار بود در ماه ژوئن نخستین هواپیماهای این سری تحویل مشتریان داده شود، اما بروز مشکلات باعث شد که ورود ایرباس ۳۸۰ به ایرلاین‌های تجاری عملا تا ۵/۱ سال دیگر به تاخیر بیفتد. این مساله می‌تواند زیان هنگفتی را به کمپانی ایرباس وارد کند. به‌خصوص که شرکت بوئینگ رقیب ایرباس به شدت در حال تکمیل پروژه بوئینگ ۷۸۷ است.