گروه بین‌الملل- وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی اعضای گروه بیست طی روزهای ۱۸ و ۱۹نوامبر در ملبورن استرالیا گردهم می‌آیند تا مساله امنیت انرژی در آینده را بررسی کنند. گروه بیست که بزرگ‌ترین اجتماع اقتصادی جهان است، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان نیز به حساب می‌آید. در این نشست مساله آینده تقاضای نفت و گاز در جهان بررسی خواهد شد. اصلی‌ترین موضوع مورد بحث این نشست مساله آینده تقاضای نفت خام در چین و هند است. در این نشست تولیدکنندگان بزرگ یعنی عربستان و روسیه نیز حضور خواهند داشت.

هندوستان اکنون در حال تبدیل شدن به یک مصرف‌کننده بزرگ در بازار نفت خام است. به همین دلیل افزایش قیمت نفت خام طی امسال تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد این کشور گذاشت. میانگین رشد اقتصادی هندوستان امسال ۴/۸درصد پیش‌بینی می‌شود، در حالی که این گمانه‌زنی برای سال آینده ۸درصد است. در صورتی که این روند افزایش مصرف نفت در هند ادامه داشته باشد این مساله می‌تواند با توجه به قیمت نفت تاثیر منفی بیشتری بر اقتصاد این کشور بگذارد.

پس از تهدید گاز پروم مبنی بر قطع گاز گرجستان اکنون یکبار دیگر مساله امنیت تامین انرژی بر سر زبان‌ها افتاده است. روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز اروپا بیش از یکسال است که نگرانی‌هایی را در این خصوص به وجود آورده و دولت‌های اروپایی قصد دارند این کشور را وادار به ارائه تضمین‌هایی برای تامین گاز اروپا کنند. اعضای اروپایی گروه بیست به‌طور مستقیم با این مشکل درگیر هستند و همین مساله می‌تواند اجلاس ملبورن را به محلی برای حمله به روسیه تبدیل کنند. اروپا همواره تلاش دارد روسیه را از طریق مجامع اقتصادی بین‌المللی در این مورد تحت فشار قرار دهد.

وزیر تجارت و صنعت انگلیس از سیاست‌های حمایتی سایر کشورهای اتحادیه اروپا در بخش انرژی به شدت انتقاد کرد.

خبرگزاری رویتر، به نقل از آلیستر دارلینگ افزود: برخی از کشورهای اروپایی با حمایت از شرکت‌های نفتی خود عملا قوانین مربوط به آزادی اقتصادی و رقابت را در بازار بر هم زده‌اند.

وی در ادامه ضمن اشاره به سیاست‌ها و استراتژی‌های جدید دولت انگلیس در زمینه انرژی گفت: انگلیس قصد دارد با توسعه ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای موجود و ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید، میزان وابستگی خود به واردات نفت و گاز را کاهش دهد. انگلیس که یک صادر‌کننده بزرگ نفت و گاز جهان به شمار می‌رفت، طی سالهای اخیر به وارد‌کننده انرژی تبدیل شده است. وی تصریح کرد: کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود در چارچوب اقتصاد آزاد پایبند باشند.