بی‌بی‌سی- در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه، مراسم تدفین بولنت اجویت، نخست‌وزیر پیشین این کشور که به مدت پنج دهه در صحنه سیاسی این کشور حضور داشت، با حضور مردم این کشور برگزار شد. اجویت که یکشنبه گذشته در سن ۸۱ سالگی درگذشت، از سیاستمداران چپگرای ترکیه و در پنج دوره نخست‌وزیر این کشور بود. به گزارش خبرگزاری ترکیه عده زیادی از مردم ترکیه در این مراسم شرکت کردند و در همین ارتباط، دست کم ده هزار نیروی امنیتی در خیابان های آنکارا مستقر شدند.

اجویت بیش از هر چیز در ارتباط با ورود نیروهای ترکیه به جزیره قبرس در سال ۱۹۷۴ شهرت دارد که دستور آن را صادر کرد. نیروهای ترکیه با هدف حمایت از ترک های قبرس و در پی کودتایی که تحت حمایت دولت نظامی یونان در این جزیره رخ داد، وارد آن کشور شدند.

بسیاری از مردم ترکیه، بولنت اجویت را به همین دلیل قهرمان می‌دانند. اجویت همچنین در زمانی که اتحادیه اروپا پذیرفت که تقاضای پیوستن ترکیه به این اتحادیه را بررسی کند و نیز زمانی که عبدا... اوجالان، رهبر جدایی‌طلبان کرد ترکیه دستگیر شد، نخست‌وزیر این کشور بود. اما آخرین سال‌های نخست‌وزیری اجویت با بیماری وی و نیز وخیم شدن وضعیت اقتصادی ترکیه همراه بود. حزب اجویت در انتخابات ۲۰۰۲ متحمل شکست سختی شد و قدرت را به دولت کنونی ترکیه واگذار کرد.

وی یک روزنامه‌نگار و شاعر بلندپایه تلقی می‌شد و در پی کودتای ۱۹۸۰ ارتش ترکیه، به زندان افتاد. در پی ایجاد تغییر در یک قانون طی این هفته، قرار شد اجویت در گورستانی به خاک سپرده شود که بنیانگذاران جمهوری ترکیه در آن به خاک سپرده شده‌اند.