ایرنا- با وجود ابراز خرسندی مقام‌های چین و روسیه از گسترش روابط دوجانبه، مسکو هنوز هیچ قولی به پکن برای انتقال نفت سیبری به چین از طریق یک خط لوله نداده است. منابع آگاه خبر داده‌اند که دو طرف هنوز نتوانسته‌اند بر سر جزئیات طرح به توافق روشنی برسند. «میخاییل فرادکوف» نخست‌وزیر روسیه پس از دیدار با «هوجین تائو» رییس جمهوری خلق چین به دیدار خود از این کشور بدون آنکه قولی در خصوص موضوع یادشده بدهد، خاتمه داد.

پیشتر اعلام شده بود، روسیه تصمیم دارد خط لوله‌ای به ارزش یازده میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار را تا سال ۲۰۰۸میلادی احداث کند که‌نفت سیبری را به‌سواحل اقیانوس آرام، ژاپن و کره‌جنوبی منتقل کرده و یک شاخه آن نیز به سمت چین کشیده خواهد شد. روزنامه «چاینا دیلی» چاپ پکن دیروز نوشت: درباره بالا بردن میزان صادرات نفت شرکت «رزنفت» روسیه به چین نیز تاکنون نتیجه مثبتی اعلام نشده است. شرکت رزنفت روسیه پیشتر اعلام کرده بود میزان صادرات نفت به چین را در سال آینده میلادی تا ۶۵درصد افزایش می‌دهد. این شرکت امسال ۸۵میلیون بشکه نفت به چین صادر کرد و قول بالابردن صادرات تا میزان ۱۴۰میلیون بشکه را به چین داده است. شرکت رز نفت روسیه باوجود این چالش‌ها، قراردادی برای ساخت پالایشگاه نفت در چین که ظرفیت آن سالانه ۷۰میلیون بشکه است، با شرکت ملی نفت چین امضا کرده است.

روزنامه چینی افزود: هیچ اظهار نظری از سوی مقام‌های دو کشور در خصوص پیشرفت در مذاکرات مربوط به صادرات نفت سیبری به چین از طریق خط لوله نشده است. با این حال رییس جمهوری چین سفر نخست وزیر روسیه به این کشور را گامی در راستای توسعه روابط دو کشور دانست. روسیه هم‌اکنون دومین صادرکننده بزرگ نفت به چین پس از عربستان سعودی است. نخست وزیر روسیه در دیدار با رییس جمهوری چین، سلام‌های «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه را به هو جین تائو ابلاغ کرد و گفت که پوتین امیدوار است در حاشیه اجلاس «اپک» در ویتنام دیداری با همتای چینی خود داشته باشد.