اعتراض اتحادیه اروپا به رژیم تجاری چین

گروه بین‌الملل- مجادله چین و اروپا بر سر تجارت و حجم عمده صادرات چین به اتحادیه اروپا وارد مرحله تازه‌ای شد. دیروز پیتر ماندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا با اعلام این مساله که اروپا با مشکل جدی در برخورد با صادرات کالاهای چینی به کشورهای عضو این اتحادیه روبه‌رو شده است گفت: چین باید در سیاست‌های تجاری خود تغییر ایجاد کند، زیرا ادامه این روند می‌تواند به روابط‌تجاری دو جانبه ضربه وارد کند.

ماندلسون که در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با مقامات چینی سخن می‌گفت، با بیان اینکه زمان تغییر فرا رسیده است گفت: در این جلسه در مورد لزوم رعایت کپی‌رایت از سوی تولیدکنندگان گفت‌وگو شد. اکنون تولیدکنندگان ما با شرایط دشوار نقض کپی‌رایت در چین روبه‌رو هستند و ما خواستار ساماندهی وضعیت تولید و کپی محصولات در چین هستیم.

ماندلسون که نشستی دوجانبه را با بوژی‌لای وزیر بازرگانی چین به پایان برده بود گفت: اتحادیه اروپا قصد دارد در موارد صادرات تکنولوژی با چین طرح‌های مشترکی را اجرا کند که وجود وضعیت صادراتی چین اکنون می‌تواند در راه این همکاری‌ها مشکل ایجاد کند.

کسری تجاری اروپا در برابر چین روز به روز در حال افزایش است و این در حالی است که در نقاط دیگر جهان نیز تولیدکنندگان اروپایی بازارها را به رقبای چینی واگذار می‌کنند. اتحادیه اروپا قصد دارد همکاری مشترکی را بین ۵۰۰ شرکت اروپایی و ۵۰۰شرکت چینی سازماندهی کند، اما این نگرانی اکنون وجود دارد که این مساله به برتری بیشتر شرکت‌های چینی منجر شود.

بحث صادرات لگام‌گسیخته چین اکنون در حال تاثیرگذاری منفی بر روابط سیاسی این کشور با دیگر دولت‌های بزرگ جهان است. آمریکا بیشترین مشکلات تجاری را با چین دارد.