احتمال قطع صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا

گروه بین‌الملل- هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا در جدیدترین سخنرانی خود تهدید کرد که صادرات نفت خود به ایالات متحده را قطع خواهد کرد و محدودیت‌هایی را در این راه به اجرا خواهد گذاشت. چاوز که رهبری دولت چپگرای ونزوئلا را بر عهده دارد با انتقاد از سیاست‌های ایالات متحده در منطقه آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب اعلام کرد: آمریکا قصد دارد با دخالت در امور داخلی این کشورها شرایط را به میل خود ترتیب دهد. همچنین چاوز از سیاست نظام‌گری ایالات متحده در قبال کشورهای آمریکای جنوبی انتقاد کرد. چاوز با اشاره به مسائل فوق گفت: در صورت ادامه پیدا کردن چنین رویکردی از سوی دولتمردان کاخ‌سفید ونزوئلا صادرات نفت را به آمریکا قطع خواهد کرد.

این نخستین بار است که رویارویی کلامی آمریکا و ونزوئلا به طرح مساله قطع صادرات نفت می‌رسد. چرا که پیش از این ونزوئلا همواره تاکید کرده بود اگرچه دوکشور در زمینه‌های سیاسی با یکدیگر اختلاف دارند اما این مساله نمی‌تواند تاثیری بر روابط اقتصادی دوکشور به خصوص در بخش نفت داشته باشد. روابط نفتی ونزوئلا یکی از نزدیک‌ترین روابط از این دست در جهان است. به‌گونه‌ای که ونزوئلا به تنهایی بیش از ۱۲درصد نفت‌خام مورد نیاز آمریکا را تامین می‌کند و به این ترتیب بزرگ‌ترین شریک نفتی ایالات متحده به شمار می‌آید. تحلیلگران عقیده دارند که ونزوئلا و آمریکا به نوعی به یکدیگر در بحث نفت‌خام وابسته هستند. چرا که ونزوئلا نزدیک‌ترین مکان دستیابی به نفت است و از طرف دیگر ونزوئلا نیز به پالایشگاه‌های ایالات‌متحده نیاز دارد. ونزوئلا یکی از سنگین‌ترین نفت‌های تولیدشده در جهان را دارد که بسیاری از کشورهای جهان قادر به پالایش آن نیستند. بعد از آمریکا چین چنین پالایشگاه‌هایی دارد که می‌تواند نفت ونزوئلا را مورد استفاده قرار دهد اما هزینه‌های حمل‌و‌نقل طولانی سود اقتصادی تجارت نفت با چین را کاهش می‌دهد.

چاوز که در جمع کارگران شرکت نفت دولتی ونزوئلا سخن می‌گفت رقیب انتخاباتی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم دسامبر را به فرمانبرداری از بوش متهم کرد و خطاب به کارگران نفتی ونزوئلا گفت که نباید اجازه دهند منابع طبیعی این کشور در راه حمله به آنها مصرف شود.

در حالی که تنور انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا روز به روز گرم‌تر می‌شود، در چند روز گذشته ده‌ها هزار نفر از طرفداران مانوئل روسالس، رقیب چاوز در انتخابات ریاست‌جمهوری در اطراف کارکاس پایتخت این کشور به تظاهرات پرداختند که این تظاهرات توسط هزار نیروی پلیس کنترل شد. تحلیلگران بازار نفت عقیده دارند که این مساله می‌تواند در روزهای آینده سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود. حتی اگر ونزوئلا پا را از تهدید فراتر نگذارد، فضای روانی ایجاد شده تحت تاثیر این تهدید می‌تواند چند روزی نایمکس را سرگردان کند.