گروه بین‌الملل- پس از یک هفته نزول قیمت‌ها در بازار نفت نیویورک سرانجام از صبح دیروز مسیر قیمت‌ها معکوس شد و قیمت‌ها با شتاب فراوان جهت بالا را در پیش گرفتند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ اعلام آمریکا مبنی بر افزایش احتمال حمله به مواضع نفتی نیجریه اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت نفت در دیروز بود. نیجریه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در قاره آفریقا و پنجمین تولیدکننده بزرگ جهان اکنون بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدیدهای تروریستی قرار دارد. این کشور از ابتدای سال ۲۰۰۶ تاکنون شش بار مورد حمله جدی علیه تاسیسات نفتی قرار گرفته است و بخشی از تولید روزانه خود را از دست داده است. آمریکا اعلام کرد، اخبار معتبری را در دست دارد که نشان می‌دهد شورشیان این کشور قصد دارند علیه ۱۰ تا ۲۰ نقطه نفتی این کشور واقع در منطقه دلتای رود نیجر عملیات تخریبی و بمب‌گذاری انجام دهند. اما هنوز اطلاعاتی در مورد منطقه دقیق این حملات در دسترس نیست. شرکت‌های بزرگی چون اکسون موبیل آمریکا، رویال شل انگلستان و شرکت نفت انی ایتالیا در این منطقه فعالیت می‌کنند. کنسولگری آمریکا در منطقه دلتای نیجر از دولت آبیجان درخواست کرده تا تدابیر امنیتی را در مناطق دارای تاسیسات و پایانه‌های نفتی افزایش دهد. چرا که ثبات در جریان عرضه نفت‌خام در شرایط حال حاضر بازارهای جهانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از طرف دیگر هنوز وضعیت کاهش سقف تولید اوپک به طور کامل روشن نشده است. اگرچه برخی کشورهای عضو اوپک اکنون این توافقنامه را اجرا نکرده‌اند، اما این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده آنها هم به بقیه اعضا بپیوندند و در این صورت بازار نفت شاهد کاهش بیشتر عرضه خواهد بود. تحلیلگر سی ان ان پولی عقیده دارد که در صورتی‌که اوپک میزان تولید را تا پایان این هفته میلادی تغییر ندهد، آن‌وقت تا اجلاس نیجریه در ۱۴ دسامبر خطری از بابت کاهش عرضه بازارها را تهدید نمی‌کند.

دیروز هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نیویورک با ۲۶/۱ دلار افزایش قیمت به رقم ۱۴/۵۹ دلار رسید. همچنین قیمت نفت برنت دریای شمال نیز با افزایش ۲/۲درصدی به ۱۳/۵۹ دلار رسید. این نزدیک‌ترین قیمت نفت‌خام برنت و وست در یک سال اخیر است.