گروه بین‌الملل- در حالی که تنها دو روز به انتخابات مجلس سنای ایالات‌متحده باقی‌مانده است، جدیدترین اخبار اقتصادی منتشر شده نشان می‌دهد که نرخ بیکاری ایالات‌متحده به طور چشمگیری کاهش یافته است. جمهوریخواهان امیدوارند این افزایش اخبار خوب اقتصادی بتواند در رای مردم آمریکا تاثیر مثبت بگذارد و نظر آنها را نسبت به دولت جورج‌ بوش اندکی بهبود بخشد. براساس گزارش‌های رسمی، نرخ بیکاری ایالات‌متحده در ماه اکتبر به پایین‌ترین میزان در ۵ سال و نیم گذشته رسیده است که یک موفقیت اقتصادی برای نومحافظه‌کاران به حساب می‌آید. به گزارش اداره کار آمریکا اقتصاد این کشور طی ماه اکتبر توانست ۹۲هزار شغل ایجاد کند و به این ترتیب نرخ بیکاری ایالات متحده به ۴/۴درصد رسید که پایین‌ترین میزان این شاخص اقتصادی از ماه مه ۲۰۰۱ تاکنون است. در آن زمان نرخ بیکاری به ۳/۴درصد رسید. اقتصاد ایالات متحده طی سه ماه منتهی به اکتبر توانست ۴۲۸هزار شغل ایجاد کند که یک رکورد بسیار مطلوب به حساب می‌آید. اما در حالی که جمهوریخواهان به تاثیر این اخبار بر افزایش رای خود امید دارند، تحلیلگران نزدیک به دموکرات بیان می‌کنند که نباید چندان از این آمار و ارقام خرسند بود. چرا که این افرادی که شغل پیدا کرده‌اند بسیاری از ایشان همان کسانی هستند که طی ماه‌های گذشته مشاغل خود را در بسیاری بخش‌ها به خصوص بخش‌های صنعتی از دست دادند. به دنبال افزایش قیمت نفت خام که از اوایل امسال شروع شد، بسیاری از صنایع آمریکا به خصوص صنایع خودروسازی و هواپیماسازی این کشور مجبور شدند نیروهای کار خود را اخراج کنند. یکی از عمده بخش‌هایی که به دلیل ورود به دوران رکود، نیروهای کار بسیاری را از دست داد، بخش مسکن است. به دلیل کاهش معاملات مسکن، به خصوص در بخش خانه‌های نوساز که از ماه آوریل به این سو اتفاق افتاد و در ماه‌های تابستان به اوج خود رسید، هزاران نفر در سراسر ایالات متحده بیکار شدند. رکود مسکن در آمریکا حتی بر بازار مسکن در کشور‌های مجاور همچون کانادا نیز تاثیر منفی گذاشت.

در گزارش دپارتمان کار ایالات متحده از کاهش رکود بازار‌های مالی و عدم افزایش نرخ بهره به وسیله بانک مرکزی آمریکا به عنوان دلایل اصلی کاهش نرخ بیکاری یاد شده است.

برخی تحلیلگران عقیده دارند عدم افزایش نرخ بهره نگرانی صاحبان سرمایه را بر طرف کرده و از خروج پول‌ها از چرخه تولید جلوگیری کرده است. همچنین سرعت گردش سرمایه‌ها در وال‌استریت فرصت اشتغال بیشتری را برای افراد به وجود آورده است.

اما برخی سناتور‌های آمریکایی این آمار را ابزار تبلیغاتی جمهوریخواهان در آستانه انتخابات کنگره عنوان کرده‌اند و آن را نشانه ضعف دولت بوش می‌پندارند. جک رید سناتور دموکرات از رودآیلند با حمله به دولت بوش گفته است که اخبار نشانه کاهش بیکاری است اما این در حالی است که بسیاری از مردم بیکار هستند و شغل ندارند.

از سوی دیگر، بی‌بی‌سی گزارش داد‌، بر‌اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌های انجام شده در آمریکا‌، اکثر مردم به شدت نگران وضعیت اقتصادی این کشور طی ماه‌های آینده هستند‌. در این نظرسنجی که در بین ۵‌هزار خانوار آمریکایی صورت گرفته است‌، اکثر پاسخگویان نسبت به آینده درآمد خود و همچنین افزایش نرخ بیکاری در آمریکا ابراز نگرانی کردند‌.

این در حالی است که رشد اقتصادی آمریکا طی سه ماه سوم ۲۰۰۶میلادی به کمتر از ۶/۱درصد رسید که این رقم طی سه سال اخیر بی‌سابقه بوده است‌.

رکود شدید بخش مسکن‌، افزایش قیمت نفت و کاهش هزینه‌های مصرفی مهم‌ترین علل کاهش چشمگیر رشد اقتصادی آمریکا در این مدت ارزیابی شده است‌. قیمت مسکن در آمریکا طی ماه سپتامبر به پایین‌ترین رقم خود طی سی سال اخیر رسیده است‌.

با توجه به برگزاری انتخابات کنگره آمریکا این هفته، مردم آمریکا برنامه‌های اقتصادی دو‌ حزب جمهوریخواه و دموکرات را در اولویت انتخاب خود قرار خواهند داد‌.