با نزدیک شدن زمان انتخابات کنگره آمریکا سازمان‌های مستقل که بازرگانی و ایدئولوژیک در نتایج این انتخابات دارند پول هنگفتی دراین رقابت نزدیک انتخاباتی هزینه می‌کنند که گاه این پول از هزینه تبلیغاتی خود کاندیداها بیشتر است. در اوهایو «دبورا پرایس» نماینده جمهوریخواه این ایالت در مجلس نمایندگان تابستان گذشته هدف تبلیغات منفی بازرگانی یک میلیون دلاری قرار گرفت. اما «هری جو کیلروی» رقیب دموکرات او هزینه حتی یکی از این تبلیغات را پرداخت نکرده بود.

هزینه این تبلیغات بازرگانی علیه کاندیدای جمهوریخواه ایالت اوهایو را وکلای حقوقی، اتحادیه‌های کارگری و گروه‌های لیبرالی این ایالت داده بودند. گروه‌های فعال سیاسی چپ و راست بسیار بیشتر از دیگر انتخابات‌ها در این انتخابات پول خرج کرده و می‌کنند و اکنون که پنج هفته تا زمان انتخابات باقی مانده است، هزینه ۳۴میلیون دلاری این گروه‌ها تقریبا دو برابر مقدار پولی است که در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۰۲ هزینه شد. امسال برخلاف سال‌های قبل کمیته‌های تبلیغاتی سنا و مجلس نمایندگان دیگر اجازه ندارند مستقیما با کاندیداها درباره خرید یا تهیه آگهی‌های تبلیغاتی هماهنگی‌ به عمل آورند. به همین دلیل این کمیته‌ها خود وارد عمل شده‌اند و دست به تبلیغات می‌زنند.

هزینه‌های مستقل توسط سازمان‌های سیاسی چون گروه جورج سوروس در انتخابات سال ۲۰۰۴ نیروی تعیین‌کننده‌ای بودند.

در انتخابات سال ۲۰۰۴ دموکرات‌ها بیشترین سود را از هزینه‌های تبلیغاتی مستقل‌ها عاید خود کردند. اما اکنون این کفه به سوی راست‌ها سنگینی می‌کند. اما هنوز در بعضی ایالات دیگر همچون مریلند دموکرات‌ها هنوز از این هزینه‌ها بهره می‌برند. اگرچه در قوانین انتخاباتی جدید آمریکا بخشش‌های نامحدود به احزاب ممنوع شده اما گردهمایی لابی‌کننده هنوز پول‌های کلان برای احزاب هزینه می‌کنند. مثلا در هاوایی گروه‌های مستقل بیش از ۶۰۰هزار دلار در حمایت از «ادکیس» نامزد جمهوریخواهان هزینه کردند. این رقم معادل کل کمک‌های مالی است که این نامزد انتخاباتی در تبلیغات خود جمع‌آوری کرده است. گروه‌های مستقل لیبرال هم در شش حوزه انتخاباتی ۵/۳میلیون دلار صرف آگهی‌های بازرگانی علیه کاندیداهای جمهوریخواه کرده‌اند.

نانسی جانسون، نماینده برجسته جمهوریخواه کنگره به تنهایی ۴۶۵هزار دلار‌ آگهی منفی تبلیغاتی به خود اختصاص داده است.

اتحادیه‌های کارگری هم هزینه‌های زیادی در این انتخابات کرده‌اند. ائتلافی از این اتحادیه‌ها طرحی ۴۰میلیون دلاری برای ترغیب مردم به رای دادن را آغاز کرده‌اند.

هارولد ایکس یکی از بنیانگذاران اصلی جنبش هزینه‌های مستقل حزب دموکرات که بیش از این از دستیاران کاخ سفید بوده است اخیرا صندوقی به نام صندوق سپتامبر تاسیس کرده است.

رییس این صندوق می‌گوید: سازمان‌دهندگان این صندوق بر این باورند که یک طرف این ماجرا یعنی دولت بوش و هم‌پیمانانش منابع مالی بیشتری دارند. هدف صندوق سپتامبر کمک به دموکرات‌ها و جمع‌آوری دست کم ۱۰میلیون دلار و خریداری آگهی‌هایی در انتقاد از بوش است. اما جمهوریخواهان هم بیکار ننشسته‌اند و میلیون‌ها دلار صرف آگهی‌هایی در مدح بوش کرده‌اند. مداخله و حضور گروه‌های مستقل در تبلیغات انتخاباتی کنگره پیامدهای دوگانه‌ای دارد. بعضی نمایندگان حضور نیروهای مستقل را امری مشکوک می‌دانند و می‌گویند کاندیداها نمی‌توانند پیام‌ها و رفتارهای تبلیغاتی این گروه‌ها را کنترل کنند. گاهی رفتارهای تبلیغاتی این گروه‌ها باعث سردرگمی رای‌دهندگان می‌شود. شمار سازمان‌های مستقل فعال در عرصه سیاست در آمریکا که بعضی از آنها کاملا ناشناس هستند، چند برابر شده است.

وزارت بازرگانی آمریکا ۲۰میلیون دلار برای کمک به کاندیداهای فدرال در این انتخابات و ۲۰میلیون دلار به کاندیداهای بومی و ایالتی کمک می‌کنند. انجمن درمانی آمریکا هم از بازیگران جدی عرصه مالی رقابت انتخاباتی کنگره است. این انجمن تاکنون ۱۲۵/۳۰۷دلار در حمایت از کاندیدای جمهوریخواه کانتکی‌کات هزینه کرده است. کمیته اقدام سیاسی صنف صنعت و بازرگانی آمریکا هم با استفاده از سیستم‌های ارتباطی الکترونیکی خود ۴۰میلیون پیغام به کارمندان این حوزه در سراسر آمریکا ارسال کرده و از آنها خواسته است به کاندیداهای طرفدار صنعت و بازرگانی رای دهند.

ترجمه: نیلوفر قدیری

منبع: واشنگتن پست