گروه بین‌الملل- کمیته برگزارکننده مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی اعلام کرد: این کشور ۱۵میلیارد رند معادل ۲میلیارد دلار آمریکا برای میزبانی این مسابقات هزینه خواهد کرد. تراور مانوئل، وزیر دارایی این کشور با اعلام خبر فوق گفت: این بودجه به تصویب پارلمان آفریقای جنوبی رسیده است و در بخش‌های زیربنایی و مراحل مختلف میزبانی هزینه خواهد شد.

همچنین این بودجه برای ساخت ورزشگاه‌های جدید نیز استفاده خواهد شد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که با صرف هزینه یک‌میلیارد و یکصدمیلیون دلار می‌توان دست کم ۵ورزشگاه جدید در آفریقای جنوبی‌احداث کرد. مابقی این بودجه نیز صرف تکمیل زیرساخت‌های میزبانی به خصوص حمل‌ونقل خواهد شد.

اما برخی از صاحب‌نظران عقیده دارند که آفریقای جنوبی برای برگزاری آبرومندانه این مسابقات به بودجه بیشتری دسـت‌کم سه‌میلیــارد دلار نیاز دارد.

برگزاری جام‌جهانی در دوره‌های قبل به خوبی نشان داده است، که این مسابقات پر است از حوادث پیش‌بینی نشده و رخدادهای ناگهانی. یکی از پرهزینه‌ترین موارد برگزاری یک ماهه جام‌جهانی تامین امنیت مسابقات است. آفریقای جنوبی اعلام کرده، در حال تعلیم ۸هزار نیروی پلیس است که در زمان برگزاری مسابقات ۲هزار نفر دیگر نیز به آنها کمک می‌کنند.