گروه بین‌الملل - بهای جهانی گندم، دیگر کالای استراتژیک جهان، به بالاترین سطح در ۱۰سال گذشته رسید. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ از شیکاگو قیمت جهانی در حالی به میزان بالایی افزایش پیدا کرده است که جریان تقاضا نیز رو به افزایش است و این مساله باز هم می‌تواند بر افزایش قیمت‌ها اثر بگذارد.

بر اساس این گزارش دلیل اصلی افزایش قیمت گندم در این روزها کاهش عرضه گندم به دلیل وقوع خشکسالی در استرالیا است که به گندم‌زارهای این کشور آسیب فراوانی وارد کرده است. استرالیا سومین صادرکننده بزرگ گندم و غلات است که کاهش محصول آن اثر منفی بر بازارهای جهانی می‌گذارد. دپارتمان کشاورزی استرالیا به دنبال آسیب وارد شده به مزارع گندم این کشور میزان پیش‌بینی تولید گندم خود برای سال ۲۰۰۶ را به میزان ۱۰درصد کاهش داده و اعلام کرد این کشور در بهترین حالت ۱۹میلیون و ۵۰۰هزار تن گندم تولید خواهد کرد. این دپارتمان با اشاره با این مساله که خشکسالی در استرالیا یک مساله جدی است گفت وقوع چنین پدیده‌ای بی‌سابقه است.

بر این اساس دیروز هر بوشل گندم در آمریکا به قیمت ۷۲/۴دلار به فروش رفت که بالاترین قیمت از ۱۲ آگوست سال ۱۹۹۶ تاکنون است.

اما گزارش‌های سازمان بین‌المللی غلات نشان می‌دهد که میزان تولید گندم در کل جهان در حال کاهش است. بر این اساس مجموع تولید گندم جهان در پایان ماه ژوئن ۲۰۰۷ به میزان ۵۸۸میلیون تن خواهد رسید که نسبت به امسال ۹/۴درصد کاهش نشان می‌دهد. هر بوشل واحدی برابر ۴/۳۶لیتر است.