تاکید آلمان و ترکیه بر همکاری‌های گسترده‌تر اقتصادی

ایرنا - سومین همایش بازرگانان ترک و آلمانی با حضور «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه در استانبول، با بررسی روابط تجاری دو کشور، برگزار شد. به گزارش آناتولی در این همایش که دیروز برگزار شد، مسوولان انجمن‌های کارفرمایان و صاحبان بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری ترکیه و آلمان حضور داشتند. سخنرانان همایش با اشاره به این که حجم تجارت بین ترکیه و آلمان در پنج سال گذشته به ۲۳میلیارد دلار رسیده است، خواهان بررسی زمینه‌های جدید همکاری و افزایش تسهیلات برای گسترش هر چه بیشتر تجارت شدند. «عمر بولات» رییس انجمن بازرگانان مستقل ترکیه در پایان این نشست به خبرگزاری آناتولی گفت: بازرگانان ترک خواهان تسهیل در صدور روادید آلمان شدند که صدر اعظم آلمان در این مورد قول مساعد داد. وی افزود: شرکت‌های عمرانی ترک، خواهان همکاری با شرکت‌های آلمانی در امور عمرانی در کشورهای ثالث شدند و شرکت‌های آلمانی نیز نسبت به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های صنایع دفاعی و انرژی در ترکیه ابراز علاقه کردند. اولین همایش اقتصادی ترکیه - آلمان در اردیبهشت پارسال در استانبول برگزار شده بود. دومین همایش هم در خرداد ماه امسال در آلمان برگزار شد و در آن اردوغان و مرکل شرکت داشتند. صدراعظم آلمان در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به همراه ۲۰تن از صاحبان صنایع و بازرگانان آلمانی وارد آنکارا شد.

آنکارا با لحاظ این که آلمان از اول سال ۲۰۰۷میلادی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به دست خواهد گرفت و برای نزدیکی هر چه بیشتر به دولت خانم مرکل که دید متفاوتی به مساله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا دارد، به سفر صدراعظم آلمان به این کشور اهمیت ویژه‌ای داده است.

آلمان نه تنها بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه است، بلکه به لحاظ حضور بیش از ۲/۵میلیون ترکیه‌ای در آن کشور که بزرگ‌ترین اقلیت خارجی در آلمان را تشکیل می‌دهند، از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز از جایگاه بسیار برتری در سیاست خارجی ترکیه برخوردار است. حجم مبادلات بازرگانی ترکیه و آلمان در هشت ماه اول سال ۲۰۰۶میلادی به بیش از ۱۵/۷میلیارد دلار رسید که افزون بر ۶/۱میلیارد دلار آن را صادرات ترکیه به آلمان تشکیل می‌داد. در این دوره سهم آلمان در صادرات ترکیه برابر ۱۱/۵درصد و در واردات این کشور برابر ۱۰/۹درصد است و آلمان سال‌ها است عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ترکیه را حفظ کرده است.

آلمان همچنین با اعزام سالانه بیش از چهار میلیون گردشگر به ترکیه و همچنین با میزبانی بیش از ۲/۵میلیون تبعه ترکیه در خاک خود و سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد یورویی در ترکیه، جایگاه بسیار ویژه‌ای در سیاست خارجی ترکیه یافته است.