باهره دامغانی - چین از کره‌شمالی خواست از بروز تنش خودداری کند و مذاکرات شش کشور را در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود را از سرگیرد. به گزارش بی‌بی‌سی، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز به خبرنگاران گفت، ما امیدواریم کره‌شمالی به جای تشدید تنش‌ها و برانگیختن مخالفت‌ها، سعی در آرام کردن اوضاع کند. کره‌شمالی پریروز اعلام کرد، آزمایش اتمی موجب امنیت این کشور در مقابل تخاصم آمریکا می‌شود.

ایالات متحده این اقدام کره‌شمالی را تحریک‌آمیز دانسته و اعلام کرده است که موضوع را به شورای امنیت خواهد برد، اما پکن هنوز اصرار دارد تا گفت‌وگوهای ۶ کشور درباره طرح‌های اتمی کره‌شمالی را از سر گیرند. گفت‌وگوهای شش جانبه حدود یک‌سال است که قطع شده است. پیونگ یانگ اعلام کرده است: مادامی که ایالات متحده تحریم علیه کره‌شمالی را لغو نکند، بر سر میز مذاکره باز نخواهد گشت.

این در حالی است که فعالیت‌های دیپلماتیک در چند ماه اخیر، پس از اینکه جامعه جهانی آزمایش موشکی کره‌شمالی را محکوم کرد، نتیجه ملموسی در بر نداشته است. حمایت پکن از کره‌شمالی که نزدیک‌ترین همسایه این کشور به شمار می‌رود، حمایت این کشور از راه‌حل دیپلماتیک، یکی از بزرگ‌ترین موانع موضع‌گیری جدی‌تری علیه کره‌شمالی توسط آمریکا و ژاپن است.

کره‌شمالی می‌گوید: آزمایش هسته‌ای صحت ادعاهای این کشور را اثبات می‌کند. پیونگ‌یانگ از مدت‌ها قبل اعلام کرده است که دارای سلاح هسته‌ای است. مقامات کره‌شمالی تاریخ دقیقی برای این آزمایش اعلام نکرده‌اند. پاک- میونگ- گوک به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: موضع آمریکا در قبال کره‌شمالی، کشور متبوعش را وادار می‌کند تا آزمایش هسته‌ای خود را هرچه زودتر انجام دهد. او افزود: تهدید درباره احتمال وقوع جنگ اتمی، تحریم‌ها و فشار‌های موجود ما را واداشته تا تصمیم به آزمایش هسته‌ای بگیریم.

اما جامعه جهانی دلایل کره‌شمالی را موجه نمی‌داند. شینزو آبه، نخست‌وزیر جدید ژاپن دیروز در پارلمان گفت: آنها نمی‌توانند آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را بپذیرند. همچنین کره‌جنوبی هم اعلام کرد: این کشور سیاست خود مبنی بر طرفداری از راه‌حل دیپلماتیک و صلح‌آمیز با کره‌شمالی را در صورت وقوع آزمایش هسته‌ای، به کناری خواهد نهاد.

روسیه و بسیاری دیگر از کشور‌های اروپایی هم نگرانی خود را از آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی ابراز داشته‌اند. کوفی‌عنان، دبیرکل سازمان ملل نیز ضمن اعلام نگرانی گفت: این آزمایش جز اینکه محکومیت جهانی را به دنبال آورد، امنیتی برای کره‌شمالی در برنخواهد داشت.

احتمال دارد که کره‌شمالی تعدادی کلاهک هسته‌ای پیشرفته داشته باشد، اما هرگز قبلا اعلام نکرده است که یکی از آنها را آزمایش خواهد کرد. گزارش‌های آمریکا و کره‌جنوبی حاکی از این است که کره‌شمالی حداقل یک سایت زیرزمینی برای آزمایش هسته‌ای دارد.