گروه بین‌الملل - نزاع میان روسیه و گرجستان موجب شد تا این کشور دیروز همه ارتباطات پستی و حمل‌و‌نقل با گرجستان را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کند. به گزارش رویتر، روسیه این تحریم‌ها را به تلافی اقدام گرجستان مبنی بر دستگیری و بازداشت چهار افسر روسی به اتهام جاسوسی آغاز کرده است. اگرچه گرجستان این چهار افسر را آزاد و به آنها اجازه بازگشت به روسیه را داده است، اقدامات تنبیهی که روسیه در پیش گرفته است و به نظر می‌رسد آسیب زیادی به اقتصاد کشور‌های قفقاز از جمله گرجستان وارد سازد، اولین اقدامات از این دست روسیه نسبت به یکی از جمهوری‌های شوروی سابق است. این موضوع نشان می‌دهد که روسیه از سیاست طرفدار غرب گرجستان ناراحت و آزرده است.روز سوم اکتبر تیمور خیمخانوف، سخنگوی وزارت راه و ترابری روسیه اعلام کرد: حمل‌و‌نقل هوایی، دریایی و زمینی تا اطلاع ثانوی به گرجستان ممنوع است. پریروز در جلسه دولت، پوتین این اقدام گرجستان را «تروریسم دولتی از راه گروگانگیری»، نامید و به وزارت راه روسیه دستور داد تا اقدامات تنبیهی درباره گرجستان را آغاز کند.

از زمانی که میخائیل ساکاشویلی پس از انقلاب‌های قرمز در گرجستان در سال ۲۰۰۳ زمام امور را به دست گرفت و تلاش کرد تا این کشور را از مدار روسیه خارج کند، روابط سرد دو کشور آغاز شد. اقدامات ساکاشویلی به ویژه طرح پیوستن گرجستان به ناتو در سال ۲۰۰۸، روسیه را سخت عصبانی کرد. به همین دلیل معلوم نیست روابط تیره دو کشور تا چه زمان ادامه پیدا کند.

سرگئی ایوانف، وزیر دفاع روسیه پریروز در جریان استقبال از افسران آزاد شده در فرودگاه‌ مسکو گفت: شاید پرواز افسران آخرین پرواز سال‌جاری از گرجستان به روسیه باشد.