انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل در حالی که لولا داسیلوا فقط به یک‌درصد رای بیشتر احتیاج داشت تا برنده انتخابات شود، به دور دوم کشیده شد. به گزارش بی‌بی‌سی،‌ دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل قرار است در روز ۲۹اکتبر برگزار شود.

جرالدو الکمین، رقیب لولا داسیلوا توانست ۴/۴۱درصد آرا را به خود اختصاص دهد. وی که قبلا فرماندار سائوپائولو بوده است، از حمایت مردم تشکر کرد. وی به خبرنگاران گفت: من در حالی وارد دور دوم مبارزه انتخاباتی می‌شوم که شانس زیادی برای برنده شدن دارم.

لولا داسیلوا تاکنون سخنی درباره نتایج انتخابات نگفته است، اما معاون وی خطاب به خبرنگاران گفت: ما برای دوره اول انتخابات آماده بودیم و بنابراین با همان آمادگی هم در دور دوم شرکت خواهیم کرد.

در حالی که چهار هفته به انتخابات دور دوم باقی‌مانده است، به نظر می‌رسد رقابت داغ‌تر شده است و شانس رقیب لولا داسیلوا، رییس‌جمهور کنونی برزیل، رفته‌رفته بیشتر شود. لولا در نظرسنجی‌های تابستان از بیشترین درصد حمایت مردمی برخوردار بود، اما ناگهان افشای رسوایی‌ها توطئه‌ای علیه رقیب انتخاباتی‌اش باعث تنزل محبوبیت او نزد مردم شد.

دو هفته قبل دو مرد که معلوم شد مرتبط با حزب کارگر هستند با کیفی حاوی ۸۰۰هزار دلار دستگیر شدند. کارآگاهان معتقدند، این پول قرار بود به عده‌ای پرداخت شود تا پرونده اختلاس مالی برای رقیب رییس‌جمهور در انتخابات درست کنند. این رسوایی باعث شد تا لولا رییس ستاد تبلیغاتی انتخاباتی‌اش را اخراج کند و هرگونه ارتباطی با این توطئه را رد کند.

در حال حاضر، توجه همگان به نتایج تحقیق و تفحص در مورد این پرونده که قرار است دادگاهی در آینده‌ای نزدیک منتشر کند. پرزیدنت خود از جمله کسانی است که باید به سوالات دادگاهی پاسخ دهد. لولا داسیلوا، اولین رییس‌جمهور جناح چپ پس از ۵سال بود که چهار سال زمام امور را به دست گرفت. سیاست‌هایی که افزایش حداقل دستمزد‌ها یکی از آنها بود به خانواده‌های فقیر کمک بزرگی کرد و تعداد خانواده‌های فقیر در برزیل را کاهش داد، اما برخی از تحلیلگران می‌گویند برنامه‌های او نتوانسته است مشکلات ساختاری زیربنایی فقر مانند آموزش را حل کند.