گروه بین‌الملل- گفت‌وگوهای آمریکا و اروپا در مورد اطلاعات مسافران خطوط هوایی در اثر امتناع طرف اروپایی به شکست انجامید. به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند، هیچ‌گونه اختلال و بی‌نظمی در برنامه پروازهای آن سوی آتلانتیک ایجاد نخواهد شد. پس از ۱۱ سپتامبر مقامات آمریکایی درخواست کردند که خطوط هوایی باید اطلاعات مربوط به مسافران پروازهای به مقصد آمریکا را ارائه دهند. اما در ماه مه امسال بالاترین مقام قضایی اروپا، این موضوع را غیرقانونی دانست. روز شنبه آخرین مهلت این توافق میان آمریکا و اروپا بود و دو طرف برای تمدید موافقتنامه با مشکل بزرگ رای دادگاه عالی مواجهند.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که فقدان توافق، خلاء قانونی ایجاد خواهد کرد. جاناتان تد، سخنگوی کمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا گفت: هیچ توافقنامه‌ای وجود ندارد. در این صورت از همین امشب خلاء قانونی وجود دارد.

رای دادگاه عالی اتحادیه اروپا درباره غیرقانونی بودن ارائه اطلاعات مسافران باعث شد، کلیه خطوط هوایی ارائه اطلاعات مسافران را به ایالات‌متحده متوقف کنند. در صورتی که خطوط هوایی از این رای تخطی کنند با مجازات روبه‌رو خواهند شد. اما جاناتان تد به بی‌بی‌سی گفت، در تلاش هستند تا موضوع با مداخله مقامات سیاسی حل شود.