اخراج بی‌سابقه در حزب کمونیست چین به دلیل فساد مالی
دنیای‌اقتصاد- اخراج رییس حزب کمونیست چین، شاخه شانگهای، اکنون دو پیام را برای چین کمونیست به همراه داشته است. پیام اول برای اعضای دیگر حزب کمونیست است که به آنها هشدار می‌دهد از این پس بیشتر در انجام دستورات ارسال شده از پکن دقت کنند و پیام دوم برای رهبران کمونیست چین است که از این پس بیشتر مراقبت فساد اقتصادی اعضای حزب باشند. اخراج چن لیانگ‌یو از دفتر حزب کمونیست شانگهای که بزرگ‌ترین اخراج حزبی چین کمونیست نام گرفت، به دنبال یک اختلاس 400میلیون دلاری رخ داد. لیانگ یو متهم است که مبلغ 400میلیون دلار را از بودجه 2/1میلیارد دلاری صندوق بازنشستگی حزب در شانگهای خارج کرده و به حساب شخصی خود و اطرافیانش انتقال داده است. تحلیلگران عقیده دارند که اگر چه فساد اقتصادی در حزب کمونیست چین مساله‌ای تازه نیست، اما روند آن روز‌به‌روز در حال افزایش است و هرچه جلوتر می‌رویم، مقامات ارشدتر حزب درگیر پرونده‌های فساد اقتصادی می‌شوند.

چن لیانگ‌یودقایقی پس از خلع از ریاست حزب کمونیست شانگهای
به دنبال فساد اقتصادی اتفاق افتاد
بزرگ‌ترین اخراج حزبی تاریخ چین کمونیست
گروه بین‌الملل- اخراج و محکومیت رییس حزب کمونیست شانگهای به دلیل تخلفات اقتصادی و مالی اکنون این هشدار را به گوش دیگر سران و مقامات احزاب ملی کمونیست در چین رسانده است که تمامی دستورات فرستاده شده از پکن باید موبه‌مو اجرا شود و اهمیت این دستورات در بخش اقتصادی هیچ تفاوتی با دستورات سیاسی ندارد.
اخراج چن‌ لیانگ‌یو از رهبری حزب کمونیست شانگهای یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های مالی سران حزب کمونیست در چین است. لیانگ‌یو به مجموعه‌ای از جرایم متهم شده است که در صدر آنها رشوه‌خواری، سو‌ء‌استفاده از جایگاه دولتی و حزبی و تبانی‌های سیاسی قرار دارد. اما اختلاس ۴۰۰میلیون دلاری او، اصلی‌ترین عامل به زیر کشیده شدن او بود. لیانگ‌یو متهم است که مبلغ ۴۰۰میلیون دلار از صندوق بازنشستگی شانگهای بیرون کشیده و به حساب شخصی خود و نزدیکانش انتقال داده است. کل موجودی این صندوق یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار بوده است.این رسوایی مالی و اخراج تاریخی، یکبار دیگر مساله فساداقتصادی در ساختارهای حزب کمونیست را زنده کرده است.تحلیلگران عقیده دارند اگرچه چین درهای اقتصاد خود را باز کرده است و به یمن سیاست‌ درهای باز روزبه‌روز بر رشد اقتصادی خود می‌افزاید، اما ساختار سیاسی آن در نقطه مقابل قرار دارد. این کشور با دارا بودن سیاست‌های بسته به خصوص در بخش احزاب و حزب کمونیست باعث شده تا شرایط برای پنهان‌کاری، تبانی و رشوه‌خواری فراهم شود.مسائل اقتصادی یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد شکاف در حزب کمونیست چین به شمار می‌رود. این جمله را می‌شود از گفته‌های یک عضو حزب کمونیست متوجه شد که می‌گوید: به نظر من اخراج چن به دلیل رشوه‌خواری و نافرمانی از دستورات کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در بخش‌های اقتصادی بوده است.تحلیلگران عقیده دارند که رشد اقتصادی بالای چین یکی از عوامل موثر بر این روند است. میزان سرعت کسب‌وکار و گردش پول در چین بسیار بالا رفته است و این مساله باعث شده تا با وجود رشد اقتصادی بیش از ۱۰درصد در چین روز به روز میزان شکاف ثروت در این کشور بیشتر شود. در حقیقت سیستم فرسوده حزب کمونیست نمی‌تواند ثروت را در سطح جامعه به طور مناسب توزیع کند. این شکاف بین سران حزب کمونیست و مردم اکنون به بیش از هر زمان دیگری رسیده است. هوجین‌تائو، رییس‌جمهور و ون‌جیابائو، نخست‌وزیر چین بارها اعلام کرده‌اند که با بالانس کردن و هارمونیزه کردن رشد اقتصادی به این شکاف ثروتی پایان خواهند داد، اما تاکنون موفقیتی در این راستا به دست نیاورده‌اند.عمق فساد به عقیده بسیاری از تحلیلگران در احزاب کمونیست چین بسیار بیشتر از آن چیزی است که اکنون دیده می‌شود. اکنون بخش زیادی از اعضای حزب کمونیست چین در نقاط مختلف به سرمایه‌گذاری‌های مالی و کسب‌وکار‌های کلان روی آورده‌اند و این در حالی است که بسیاری از آنها کسب‌وکار خود را شفاف ارائه نمی‌دهند.
پنهان‌کاری سیاسی که از مشخصه‌های احزاب کمونیست بوده است، اکنون به شیوه عمل اعضای آنها در بخش اقتصادی نیز تسری پیدا کرده است. اکنون بسیاری از اعضای حزب کمونیست چین از سراسر این کشور در معاملات املاک و ساختمان فعالیت دارند، اما هیچ فهرست روشنی از فعالیت‌های اقتصادی آنها در دست نیست.