گروه بین‌الملل- گزارش نهایی اوپک نشان می‌دهد که این سازمان چشم‌انداز خوبی از آینده تقاضا برای نفت‌خام ندارد. به دنبال انتشار این گزارش، در آخرین روز کاری بازار‌های نفت، بهای نفت‌خام اندکی جابه‌جا شد. به این ترتیب قیمت هربشکه نفت خام در بازار نیویورک به ۳۳/۶۳دلار در هربشکه رسید.

نفت تنها در روز‌های کاری این هفته ۴درصد دیگر از ارزش خود را از دست داده است. به نظر می‌رسد اکنون زمان آن فرارسیده که تولیدکنندگان نفت نگران وضعیت بازار نفت و نوسان قیمت‌ها باشند. نوسانی که در نهایت بوی کاهش قیمت‌ها از آن به مشام می‌رسد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اگرچه اوپک در اجلاس یک‌صد و چهل و دوم خود دست به تغییر سقف تولید و کنترل قیمت‌ها از این طریق نکرد، اما گزارش چشم‌انداز تقاضای آن چندان به سود واردکنندگان نیست. پیش‌بینی کاهش تقاضای جهانی نفت در آینده از سوی اوپک می‌تواند این پیام را برای کشور‌های واردکننده نفت داشته باشد که این سازمان دیریازود فکر تجدیدنظر در سقف تولید خود و کاهش آن خواهد کرد.

در گزارش جدید اوپک آمده است که پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضا برای نفت این سازمان در سال ۲۰۰۷ به ۲۸میلیون و ۱۰۰هزار بشکه در روز برسد. این میزان ۸۰۰هزار بشکه کمتر از متوسط تقاضای نفت اوپک در امسال است. هرچند اکنون هم بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند که تولید اوپک اکنون بیش از ۲۹میلیون بشکه در روز است و در صورت محاسبه تولید عراق، این سقف به ۳۰میلیون بشکه در روز هم می‌رسد.

برخی از تحلیلگران نیز کاهش قیمت‌ها را در این روز‌ها ناشی از یک رفتار درونی بورس‌ها و معامله‌گران بورس می‌دانند. همواره پس از یک دوره فشار معاملات، بوروکر‌ها دادوستد را متوقف کرده و از شدت آن می‌کاهند تا مسیر خود را ارزیابی کنند.

چنانچه بازار نفت اکنون در حالت فوق قرار داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که به زودی یکبار دیگر شاهد افزایش قیمت نفت‌خام باشیم.