افزایش در شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان و نشانه‌های کنترل فشارهای تورمی، موجب تقویت شاخص‌های مهم وا‌ل‌استریت در آخرین روز هفته شد. به گزارش رویتر از نیویورک، اخباری که در روز جمعه در وال‌استریت درباره وضعیت اقتصادی آمریکا منتشر شد، خیال بازار را در مورد روند آهسته و پیوسته رشد اقتصادی و مهار تورم راحت کرد. سرمایه‌گذاران معتقدند که روند رشد اقتصادی آرام و تورم مهار شده می‌تواند زمینه را برای فرود آرام آماده کند. شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه سپتامبر با ۲/۲واحد افزایش نسبت به ماه اوت به ۴/۸۴ واحد رسیده است.

علاوه بر این اخبار دیگری خوشبینی سرمایه‌‌گذاران را در روز جمعه تقویت کرد. اداره کار روز جمعه طی گزارشی اعلام کرد، هزینه مصرف‌کنندگان در ماه اوت ۲/۰درصد افزایش پیدا کرده است، نرخ تورم واقعی که بدون هزینه‌های غذا و انرژی محاسبه می‌شود هم در ماه اوت فقط ۲/۰درصد افزایش پیدا کرده است. سرمایه‌گذاران در وال‌استریت از این اخبار استقبال کردند.

استراتژیست‌ها و تحلیلگران بازار سهام معتقدند سرمایه‌گذاران انتظار دارند که این اخبار روسای بانک مرکزی ایالات متحده را متقاعد کند تا روند افزایش نرخ بهره را در جلسه هفته آینده این بانک متوقف کند، چه این گونه آمار و ارقام به بانک هم اجازه می‌دهد تا از افزایش نرخ بهره در گام بعدی صرف‌نظر کند. اهمیت جلسه بانک مرکزی در ماه سپتامبر صرفا به دلیل تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره نیست، بلکه با پایان شش ماه از سال مالی ۲۰۰۶، تصمیمات و گزارش‌های بانک سیاست‌های این نهاد را برای شش ماه آینده را هم روشن می‌کند.

شاخص سهام داوجونز در روز جمعه ۲۹/۰درصد افزایش پیدا کرد. استاندارد اندپورز ۲۷/۰درصد ترقی یافت و شاخص سهام تکنولوژی نزدک در رونقی بی‌سابقه ۲۲/۳درصد به دست آورد. در مجموع هفته نیز سه شاخص مهم بازار سهام نیویورک کار خود را با رونق به پایان بردند.

سهام مرغوب داوجونز ۴۸/۱درصد به دست آورد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۶۱/۱درصد به دست‌ آورد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک دفاتر خود را با ۹۴/۲درصد برای هفته بست.

در اروپا بازارهای سهام روز آرامی را پشت‌سر گذاشتند. شاخص سهام FTSE لندن تقریبا ثابت و بدون تغییر ماند. داکس آلمان ۵۲/۰درصد به دست آورد و CAC-۴۰ فرانسه ۴۱/۰درصد ترقی کرد. در بازار معاملات ارزی، اظهارات تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا به تقویت ارزش یورو در مقابل دلار کمک کرد. روز پنج‌شنبه ژان کلود تریشه در مورد لزوم اتخاذ سیاست‌هایی برای مهار تورم سخن گفت که به معنای افزایش نرخ بهره در منطقه یورو بود. روز جمعه در ایالات متحده هر یورو به ازای ۲۷۲۰/۱دلار معامله شد که نسبت به روز قبل که هر یورو به ازای ۲۶۹۶/۱دلار معامله شده بود ارزش دلار کاهش نشان می‌داد. همچنین نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۵۷۰/۱۱۷ین بود. قیمت نفت در روز جمعه در نیویورک پس از یک هفته تنزل افزایش پیدا کرد.