کاهش قیمت نفت موجب افزایش صد واحدی در شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه در وال‌استریت شد. به گزارش رویتر از نیویورک، پس از اینکه سیر نزولی قیمت نفت هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت، نگرانی‌های سرمایه‌گذاران وال‌استریت هم کمتر شد و اعتماد مصرف‌کنندگان به روند بازار و اقتصاد افزایش پیدا کرد. تحلیلگران معتقدند، نگرانی‌ها درباره سپتامبر در هفته گذشته موجب تنزل شاخص‌های مهم وال‌استریت شد اما کاهش قیمت نفت آن نگرانی‌ها را تا حد زیادی زایل کرد. اگر کاهش قیمت نفت و سایر فلزات مانند مس و طلا که در ماه‌های اخیر تجربه شگفت‌آوری در ترقی قیمت داشتند، ادامه یابد، احتمالا در سه ماهه آخر سال، سرمایه‌گذاران روزهای پررونقی خواهند داشت.

به نظر می‌رسد بازار به حالت تعادل خود نزدیک شده است.

شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه بهترین روز خود را در چهار ماه اخیر پشت‌سر گذاشت. این شاخص با رشد ۲۵/۱۰۱واحد، ۸۹/۰درصد افزایش پیدا کرد. جنرال موتورز بزرگ‌ترین برنده روز سه‌شنبه بود که از اجزای شاخص سهام داوجونز است. ارزش هر سهم جنرال موتورز ۳۹/۱دلار افزایش پیدا کرد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۰۴/۱درصد ترقی پیدا کرد و سهم شاخص نزدک از این افزایش ۹۶/۱درصد ترقی بود.

در توکیو شاخص سهام نیکی روز چهارشنبه ۲۰/۰ افزایش پیدا کرد. ترقی در ارزش سهام کمپانی‌های خودروسازی صادرکنندگانی که عموما در عرصه تکنولوژی فعالیت دارند، سبب رونق توکیو بود.

به اعتقاد تحلیلگران، بازار زمینه پیشرفت بیشتر در شاخص‌ها را داشت اما از آنجایی که کمپانی‌ها و فعالان بازار، دفاتر خود را پایان هر شش ماه می‌بندند تا بتوانند به حساب و کتاب خود رسیدگی کرده و سپس شش ماه دوم سال مالی خود را آغاز کنند، بنابراین نیاز به سود دارند و برای این کار از حجم معاملات خود کم می‌کنند. احتیاط سرمایه‌گذاران در توکیو بیشتر از نگرانی آنها درباره روند کند رشد اقتصادی ایالات متحده سرچشمه می‌گیرد وگرنه به رشد قدرتمند اقتصاد ژاپن اطمینان دارند.

در اروپا، بازار‌های سهام روز خوبی را در سه‌شنبه پشت‌سر گذاشتند. شاخص سهام FTSE لندن که روز دوشنبه را با تنزل پشت‌سر گذاشته بود، روز سه‌شنبه ۷۹/۰درصد افزایش پیدا کرد. شاخص سهام داکس آلمان ۳۰/۱درصد افزایش یافت و CAC-۴۰ فرانسه ۳۴/۱درصد به دست آورد.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارز‌های رقیب افزایش پیدا کرد. روز سه‌شنبه صبح در نیویورک هر یورو به ازای ۲۶۷۸/۱دلار معامله شد که نسبت به روز قبل که هر یورو به ازای ۲۷۰۳/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار افزایش پیدا کرد. ارزش دلار در برابر ین هم افزایش پیدا کرد و روز سه‌شنبه هر دلار به ازای ۸۰/۱۱۷ین معامله شد، این هفتمین هفته پیاپی افزایش ارزش دلار در مقابل ین است، خبری که صادرکنندگان ژاپنی همواره از شنیدنش خوشحال می‌شوند.