باهره دامغانی- گزارش اشتغال در ماه اوت، نگرانی را از چهره سرمایه‌گذاران در وال‌استریت زدود و موجب رونق آخر هفته شاخص‌های سهام شد. به گزارش رویتر از نیویورک، وال‌استریت هفته پرتنش و پراضطراب خود را با رونق چشمگیری در روز جمعه به پایان برد. گزارش اشتغال در ماه اوت که در روز جمعه منتشر شد به سرمایه‌گذاران انگیزه کافی برای فعالیت و خرید و فروش داد. براساس گزارش اداره کار اقتصاد ایالات متحده در ماه اوت حدود ۱۲۸هزار شغل ایجاد کرده است که اندکی از انتظار و پیش‌بینی اقتصاددانان بالاتر است. افزایش اندک و نامحسوس مشاغل در ماه اوت نشان‌دهنده، تحرک اقتصادی آرام ایالات متحده است، نه به آن اندازه زیاد که بانک مرکزی ایالات متحده را وادارد تا نرخ بهره را افزایش دهد و نه آن اندازه آرام که نگرانی درباره کسادی اقتصادی را تقویت کند. علاوه بر این وال‌استریت در روزجمعه خبر مربوط به چگونگی افزایش دستمزدها را در یک سال گذشته تا ماه اوت را هم دریافت کرد. براساس گزارش اداره کار سطح دستمزدها در ۱۲ ماه گذشته تا ماه اوت ۹/۳‌درصد افزایش داشته است که رشد مناسبی به نظر می‌رسد. این دو خبر در ترکیب با یکدیگر، امیدواری‌های وال‌استریت به سلامت اقتصاد را برانگیخت و باعث شد که سرمایه‌گذاران در مورد احتمال توقف افزایش نرخ بهره هم‌اندکی اطمینان حاصل کنند.

در همین حال تحلیلگران معتقدند، چیزی که وال‌استریت در چند ماه به آن نیازی ندارد، بی‌ثباتی است، اما بازار هنوز موضوعاتی برای نگرانی دارد که مهم‌ترین آن هزینه انرژی است. بنابراین، احتمال اینکه وال‌استریت در ماه‌‌های آینده هم دچار سردرگمی‌های تابستان شود، وجود دارد.

شاخص سهام داوجونز پایان روزجمعه ۷۳/۰‌درصد به دست آورد، شاخص سهام استاندارد اندپورز ۵۵/۰‌درصد به دست آورد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۳/۰‌درصد افزایش پیدا کرد.

اما با اینکه وال‌استریت روزهای میانی هفته را به دلیل نگرانی‌‌ها درباره افزایش قیمت نفت با تنزل سپری کرده بود، هفته را با افزایش در شاخص سهام به پایان برد. شاخص سهام داوجونز دفاتر خود را برای کل هفته با ۶۰/۱درصد افزایش بست. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۷/۲درصد به دست آورد و شاخص سهام استاندارد اندپورز که افزایش قیمت نفت به ترقی آن شاخص همواره کمک می‌کند کار خود را با ۲۳/۱درصد سود در هفته به پایان برد. بازارهای اروپا هم آخرین روز هفته را با افزایش سپری کردند، شاخص سهام FTSE لندن، ۷۳/۰درصد افزایش پیدا کرد. داکس آلمان ۳۹/۰درصد ترقی یافت و CAC-۴۰ فرانسه ۳۶/۰درصد به دست آورد. قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت. به‌رغم اینکه در روزهای اخیر، پرونده هسته‌ای ایران یکی از نگرانی‌های مهم بازار به شمار می‌رفت، سفر دبیرکل سازمان ملل به ایران تعلیقی در نگرانی‌ها ایجاد کرده است و به همین دلیل قیمت نفت برای سومین روز متوالی تنزل پیدا کرد.