گروه بین‌الملل- درپی تضعیف صادرات به دلیل کندی رشد اقتصادی چین و بحران اروپا، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ژاپنی در فصل جاری احتمالا نسبت به شرایط اقتصادی بدبین‌تر شده‌اند. این مساله بانک مرکزی این کشور را برای اعمال محرک‌های پولی بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد. به گزارش بلومبرگ، براساس پیش‌بینی تحلیلگران بلومبرگ، گزارش بانک مرکزی ژاپن موسوم به تانکان که در تاریخ یک اکتبر منتشر خواهد شد احتمالا نشان می‌دهد شاخص اعتماد کسب و کارها به منفی ۴ واحد رسیده است. به این ترتیب برای چهارمین فصل بدبینی نسبت به شرایط اقتصادی از خوش‌بینی پیشی می‌گیرد.

این گزارش به خطر ورود سومین اقتصاد جهان به رکود در نیمه دوم سال جاری می‌افزاید و نشان‌دهنده آن خواهد بود که بانک مرکزی ژاپن در مهار کاهش قیمت‌ها چندان موفق نبوده است. همچنین گزارش دیگری نیز که طی دو روز آینده منتشر خواهد شد احتمالا حاکی از آن است که قیمت مصرف‌کننده در ماه اوت نسبت به سال گذشته ۳/۰ درصد کاهش داشته است. این در شرایطی است که بانک مرکزی ژاپن هدف تورم یک درصدی را درنظر گرفته است.

هیروآکی ماتو، اقتصاددان ارشد مدیریت دارایی سامیتومو میتسویی، می‌گوید:« شرکت‌ها معتقدند به دلیل فقدان اطمینان از شرایط اقتصادی جهان اکنون زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. بانک مرکزی ژاپن باید خرید دارایی‌ها را افزایش دهد، زیرا سطح قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از سطح تورمی این بانک است و بانک مرکزی برای تسهیل بیشتر سیاست‌های خود از طرف دولت تحت فشار قرار خواهد گرفت.»

ماساآکی شیراکاوا، رییس بانک مرکزی ژاپن، اعلام کرده است این بانک برای تعیین سیاست‌های خود در روزهای چهارم و پنجم و همچنین سی‌ام اکتبر تشکیل جلسه خواهد داد. هیروهید یاماگوشی، معاون رییس بانک مرکزی ژاپن، این هفته گفت:« درصورتی که تشخیص دهیم سیاست‌هایمان برای دستیابی به اهدافمان ناکافی بوده‌اند، اقدامات جسورانه‌تری را اتخاذ خواهیم کرد.» اعضای هیات مدیره بانک مرکزی ژاپن در دومین نشست ماه آینده این بانک پیش‌بینی‌های جدید اقتصادی خود را منتشر خواهند کرد. ماتو اقتصاددان سامیتومو می‌گوید بانک مرکزی ژاپن احتمالا پیش‌بینی خود را از قیمت مصرف‌کننده کاهش خواهد داد.

کیچی موراشیما، اقتصاددان ارشد سیتی‌گروپ گلوبال مارکتس نیز معتقد است بانک مرکزی ژاپن مجبور خواهد شد پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور را در سال مالی جاری کاهش دهد و به سختی خواهد توانست تا سال منتهی به مارس ۲۰۱۵ به هدف تورمی یک درصدی خود برسد. او می‌گوید:« منطقی به نظر می‌رسد که بانک مرکزی ژاپن برنامه خرید دارایی را در نشست ۳۰ اکتبر افزایش دهد.»

با این وجود یک مقام سابق بانک مرکزی ژاپن می‌گوید حتی با اعمال برنامه‌های محرک اقتصادی بیشتر، بازهم بانک مرکزی ژاپن برای پایان دادن به کاهش قیمت‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.