سبقت اوباما از رامنی

بیل کلینتون رییس‌جمهور سابق و اوباما رییس‌جمهور آمریکا/ عکس: GETTY IMAGES

میانگین آخرین نظرسنجی‌ها حکایت از پیشتازی ۱/۳ درصدی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری دارد

گروه بین‌الملل- دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خوش‌بینی بار دیگر به اردوی دموکرات‌ها بازگشته است. آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که باراک اوباما از رقیب‌اش میت رامنی آشکارا پیش افتاده است. به گزارش دویچه‌وله مدت‌ها به نظر می‌رسید که باراک اوباما، رییس‌جمهوری کنونی آمریکا، در سراشیبی شکست افتاده است؛ اما آرای او در نظرسنجی‌ها ناگهان افزایش نشان می‌دهد.

دو ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، نتیجه‌ یک نظرسنجی، اوباما را آشکارا جلو نشان می‌دهد. طبق تحقیقی که اخیرا توسط فرستنده‌ تلویزیونی «سی‌ان‌ان» انجام شده، اوباما در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا ۵۲ درصد آرا را کسب خواهد کرد.

طبق این نظرسنجی‌ها رقیب او میت رامنی تنها ۴۶ درصد آرا را از آن خود خواهد کرد. به گزارش شبکه تلویزیونی یادشده، این نظرسنجی نشان می‌دهد که اوباما تنها ظرف یک هفته ۴ درصد از رقیب‌اش پیشی گرفته است. نظرسنجی‌هایی که تا یک هفته پیش انجام شده بود، همه حاکی از رقابت شانه به شانه اوباما و رامنی بود.

به غیر از نظر‌سنجی موسسه راسموسن که نشان می‌دهد میت رامنی ۳ درصد از اوباما پیش است سایر نظر‌سنجی‌ها حاکی از پیشتازی فاحش رییس‌جمهوری مستقر در انتخابات ریاست‌جمهوری است.بر اساس نظر‌سنجی مشترک سی.‌بی.‌اس نیوز و روزنامه نیویورک‌تایمز هم، اوباما ۳ درصد از رامنی پیش است. نظر‌سنجی موسسه گالوپ هم نشان می‌دهد که اوباما ۵ درصد از رقیب خود پیش است. نظر‌سنجی شبکه تلویزیونی فاکس نیوز هم حکایت از برتری ۵ درصدی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. میانگین نظر‌سنجی ۱۰ موسسه معتبر افکار‌سنجی در آمریکا حاکی از پیشتازی ۱/۳ درصدی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر است.

کنوانسیون موفق دموکرات‌ها

به گفته‌ کارشناسان، علت تغییر جو به سود اوباما، کنوانسیون هفته‌ گذشته حزب دموکرات برای اعلام رسمی دوباره نامزدی اوباما است. روزنامه‌ «نیویورک تایمز» از قول دیوید آکسلرود، استراتژیست انتخاباتی اوباما می‌نویسد: «تردیدی وجود ندارد که ما از کنوانسیون حزب خود با موفقیت بیشتری بیرون آمدیم.»همین روزنامه می‌افزاید که بیل کلینتون، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، قصد دارد فعالانه‌تر در کارزار انتخاباتی اوباما شرکت کند. بیل کلینتون به ویژه می‌خواهد در ایالت‌هایی فعال شود که رقابت اوباما با رامنی بسیار تنگاتنگ است. کلینتون در کنوانسیون اخیر حزب دموکرات با نطقی آتشین توانست موجی از شور و احساسات برانگیزد.در مقابل رامنی ظاهرا با دشواری‌های فزاینده‌ای روبه‌رو است. پایگاه اینترنتی «رئال کلیر پالیتیکز» که از ماه‌ها پیش مهم‌ترین نظرسنجی‌ها را بررسی می‌کند اعلام کرده است که رامنی برای نخستین بار در هیچ یک از نظرسنجی‌ها از اوباما جلوتر نبوده است. در نظرسنجی‌های ماه‌های اخیر میانگین آرای اوباما ۶ /۴۸ درصد و میانگین آرای رامنی ۵ /۴۵ درصد بوده است.

برتری اوباما در سخنوری

مناظره‌ تلویزیونی آینده دو رقیب احتمالا برای مرحله‌ بعدی تعیین‌کننده خواهد بود. نخستین مناظره از سه دوئل تلویزیونی که در نظر گرفته شده، در سوم ماه اکتبر برگزار خواهد شد. عموما گفته می‌شود که اوباما در مناظره‌ها سخنران قوی‌تری از رامنی است.افزون بر آن چرخش اخیر رامنی در مساله‌ اصلاحات در حوزه‌ خدمات بهداشتی و درمانی، احتمالا برای او مساله‌ساز خواهد شد. رامنی اعلام کرده است که در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهوری، همه‌ بخش‌های اصلاحات اوباما در زمینه‌ خدمات بهداشتی و درمانی را لغو نخواهد کرد. برای نمونه در آینده نیز بیمه‌ها اجازه نخواهند داشت از پذیرش کسانی که سابقه‌ بیماری دارند سرباز زنند.رامنی قصد دارد با این اقدام به‌ویژه آن دسته از کسانی را جلب کند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند به کدام نامزد رای دهند ولی روزنامه‌ «نیویورک تایمز» معتقد است که برای رامنی بسیار دشوار خواهد بود در مناظره‌ تلویزیونی با اوباما، چرخش اخیر در موضع‌گیری خود را توجیه و مستدل کند.یکی دیگر از عواملی که به سود اوباما عمل می‌کند این است که او از ماه‌ها پیش در زمینه جمع‌آوری اعانه و کمک‌های مالی برای انتخابات از رقیب‌اش پیشی گرفته است. روز دوشنبه (۱۰سپتامبر/۲۰ شهریور) اعلام شد که اوباما در ماه اوت ۱۱۴ میلیون دلار برای کارزار انتخاباتی خود جمع‌آوری کرده است و رامنی فقط ۱۱۲ میلیون دلار. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این پرهزینه‌ترین کارزار انتخاباتی تاریخ آمریکا باشد.

نظرسنجی‌ها در اروپا

به موازات نظرسنجی‌هایی که در آمریکا برگزار می‌شود، نظرسنجی‌های صورت گرفته در اروپا نیز حاکی از آن است که اکثریت بزرگی از مردم اروپا پس از چهار سال ریاست‌جمهوری، تصویر مثبتی از باراک اوباما دارند.

بنیاد «جرمن مارشال» روز چهارشنبه در واشنگتن گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد برعکس اوباما، اکثریت مردم اروپا میت رامنی را نمی‌شناسند یا از او تصوری منفی دارند. البته طبق این گزارش، درجه‌ محبوبیت اوباما در میان مردم اروپا نسبت به سال ۲۰۰۸ اندکی کاهش یافته است.

در نظرسنجی‌هایی که در ۱۲ کشور اتحادیه‌ اروپا انجام گرفته، ۸۲ درصد گفته‌اند که نظر مثبتی نسبت به اوباما دارند. محبوبیت اوباما به عنوان نخستین رییس‌جمهوری رنگین‌پوست آمریکا به‌ویژه در فرانسه (۹۳ درصد)، در آلمان (۹۱ درصد) و در سوئد (۹۰ درصد) بسیار بالا است. محبوبیت اوباما در لهستان (۵۴ درصد) کمتر از همه‌ دیگر کشورهای اروپایی بوده‌است.

محبوبیت اوباما نزد اروپاییان در زمان دور اول ریاست‌جمهوری او تدریجا رو به کاهش نهاده و برای نمونه در زمینه‌ سیاست خارجی از ۸۳ درصد به ۷۱ درصد رسیده‌است. در آلمان همین میزان محبوبیت از ۹۲ درصد به ۷۹ درصد کاهش یافته‌است.

با این همه اگر اروپاییان می‌توانستند در انتخابات ماه نوامبر آمریکا شرکت کنند، سه چهارم آنان حاضر ‌بودند به اوباما رای بدهند. این رقم در آلمان حتی می‌توانست ۸۷ درصد باشد. فقط ۸ درصد اروپاییان حاضر می‌شدند به میت رامنی رای بدهند. این رقم در آلمان ۵ درصد می‌شد.

نامزد جمهوری‌خواهان در اروپا هم مشکل وجهه دارد و هم مشکل آوازه. ۳۹ درصد اعلام کرده‌اند که تصویری منفی از رامنی در ذهن دارند. ۳۸ درصد هم اعلام کرده‌اند که فرماندار پیشین ماساچوست را اصلا نمی‌شناسند. فقط ۲۳ درصد اروپاییان تصویری مثبت از میت رامنی دارند.

رامنی به‌ویژه در فرانسه و آلمان فاقد مجبوبیت است. ۵۲ درصد فرانسوی‌ها و ۵۱ درصد آلمانی‌ها گفته‌اند که تصویری منفی از رامنی دارند. پس از این دو کشور سوئد (۴۹ درصد) و هلند (۴۷ درصد) قرار دارند.