گروه بین‌الملل- بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد سیاست خود برای تزریق پول بیشتر به اقتصاد این کشور را از سرمی‌گیرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بر این اساس بانک مرکزی متعهد می‌شود ماهانه معادل ۴۰ میلیارد دلار از تضمین‌های بانکی مربوط به وام مسکن را خریداری کند. این بانک اعلام کرده است اگر وضعیت اقتصاد با این میزان خرید بدهی بهتر نشود، میزان خرید خود را افزایش خواهد داد.

در بیانیه بانک مرکزی آمریکا آمده است که این بانک همه ابزار و سیاست‌های خود را در جهت بهبود وضع اقتصادی بر اساس ثبات قیمت‌ها به کار خواهد بست.

اقتصاد موضوعی اساسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست که تا دو ماه دیگر برگزار خواهد شد.

چند سال است که نرخ بهره در آمریکا نزدیک به صفر نگه داشت شده است و بانک مرکزی بار دیگر گفته این نرخ را زیر ۲۵/۰ درصد نگه می‌دارد.

بن برنانکه، رییس بانک مرکزی آمریکا، در عین حال پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری را به ۲ درصد کاهش داد.

در آخرین ماه بهار پیش‌بینی شده بود رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری ۴/۲ درصد خواهد بود.

برنانکه پیش بینی کرده این میزان در سال ۲۰۱۳ سه درصد رشد کند.بانک مرکزی اعلام کرده نگران است که بدون تطبیق سیاست گذاری با شرایط پیش رو رشد اقتصادی به اندازه‌ای نباشد که بتواند در بازار کار بهبود پایدار ایجاد کند.

ارزش شاخص سهام در بازار آمریکا بعد از این موضع گیری توسط بانک مرکزی افزایش پیدا کرد.

بانک مرکزی آمریکا پیش از این تلاش کرده در دو دوره با خرید ضمانتنامه‌های مالی به ارزش ۳/۲ میلیارد دلار از اقتصاد آمریکا حمایت کند.

برخی از تحلیل‌گران میزان خرید اعلام شده توسط بانک مرکزی را کمتر از انتظارات دانسته‌اند.

پال اشورت از اقتصاددانان «کاپیتال اکونومیک» در این باره می‌گوید: «ما تردید داریم که این میزان برای راه انداختن اقتصاد کشور کفایت کند. همین امروز و فردا است که دوباره بحث‌ها درباره زمان درست افزایش میزان خرید بدهی توسط بانک مرکزی شروع شود.»

بانک مرکزی نام این سیاست را «خرید دارایی» گذاشته که براساس آن برای پایین نگاه داشتن هزینه وام‌گیری، ضمانتنامه‌های مالی را خریداری می‌کند .آخرین دور «خرید دارایی» سال گذشته به پایان رسیده بود.

نرخ بیکاری در آمریکا از ژانویه ۲۰۰۹ بالای ۸ درصد است با این وجود نرخ ۱/۸ درصدی بیکاری در حال حاضر نسبت به ۱۰ درصد اکتبر سال ۲۰۰۹ کاهش قابل توجهی داشته است.