گروه بین‌الملل- نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شهر چرنوبیو در شمال ایتالیا با این نتیجه به پایان رسید که در صورت ادامه بحران در این اتحادیه احتمال فروپاشی آن ممکن خواهد بود.

به گزارش یورونیوز، همچنین سران اتحادیه تاکید کردند که حل بحران کنونی بدون دموکراسی ممکن نخواهد بود و عواقب اجتماعی را درپی خواهد داشت. ماریو مونتی، نخست‌وزیر ایتالیا، از سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرد تا در دیداری دوباره در رم درباره ازسرگیری فرآیند یکپارچه‌سازی اروپا گفت‌وگو کنند.

در حاشیه این نشست جولیو ترمونتی، وزیر دارایی سابق ایتالیا، با اشاره به تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا برای خرید اوراق قرضه دولتی، این را راه‌حلی کوتاه‌مدت عنوان کرد و گفت: «اگرچه راه‌حل‌های کوتاه مدت مناسب‌تر هستند اما پس از این دوران نیازمند راه‌حل‌های بلندمدت خواهیم بود و درصورتی که نرخ بهره با رشد مجدد مواجه شود این برای بانک مرکزی اروپا بسیار زیان‌آور خواهد بود. به طور کلی این به معنای حل یک مشکل نیست بلکه از یک جیب به جیب دیگر کردن و مشکل را از بازار به سمت بانک‌ها سوق دادن است. بانک مرکزی اروپا در حال حاضر بسیار در معرض مشکلات بازارهای مالی قرار گرفته و این حتی بیشتر از بانک مرکزی آمریکا است.»

جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، نیز که در این همایش حضور داشت، گفت: «فکر نمی‌کنم که ایالات متحده بتواند کمکی یا حتی آسیبی به بحران اقتصادی موجود در حوزه اروپا برساند، زیرا ما هم‌اکنون بحران اقتصادی خود را داریم.»

در این نشست همچنین نخست‌وزیر ایتالیا خواستار برگزاری نشست ویژه سران کشورهای اروپایی به منظور بررسی نحوه واکنش مشترک به تهدیدهای موجود شد. تاکنون هیچ تاریخ مشخصی برای نشست رم اعلام نشده است.