گروه بین‌الملل- تورم قیمت مصرف‌کننده در چین پس از چهار ماه متوالی تنزل، سرانجام با افزایش رو به رو شد. افزایش تورم احتمالا هدف دولت برای حمایت از رشد اقتصادی را تهدید می‌کند. رشدی که به گفته هو جین‌تائو، رییس‌جمهوری چین، با «کندی قابل توجه» رو‌به‌رو است. به گزارش سی‌ان‌ان، دیروز، یکشنبه، دفتر ملی آمار چین اعلام کرد نرخ تورم سالانه این کشور در ماه اوت ۰/۲ درصد رشد کرده است که نسبت به رشد ۸/۱ درصدی در ماه ژوئیه با افزایش روبه‌رو شده است. براساس این گزارش قیمت مواد غذایی که بیش از یک سوم تورم را تشکیل می‌دهد، طی ماه اوت ۴/۳ درصد رشد کرده است.

در چین بودجه خانوارها به شدت نسبت به نوسان قیمت مواد آسیب‌پذیر است، زیرا خانواده‌های فقیر مجبورند درصد بالایی از درآمدشان را صرف خرید غذا کنند. با این وجود تورم همچنان در سطح بسیار پایینی قرار دارد. در سال گذشته نرخ تورم چین به بیش از ۶ درصد رسیده بود. نرخ پایین تورم به دولت امکان می‌دهد در ارائه محرک‌های اقتصادی انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد.

در ماه ژوئیه مقامات چین اعلام کردند رشد اقتصادی سالانه این کشور از ۱/۸ درصد در فصل نخست به ۶/۷ درصد در فصل دوم کاهش یافته است. این در شرایطی است که بانک خلق چین نرخ بهره را دو بار کاهش داده و برای تقویت رشد اقتصادی از میزان حداقل ذخیره مورد نیاز بانک‌ها کاسته است. اما به نظر می‌رسد این اقدامات تاثیر چندانی نداشته‌اند. برخی از تحلیل‌گران به تازگی پیش‌بینی رشد اقتصادی برای بقیه سال را کاهش داده‌اند و برخی براین باورند که کندی رشد در سال ۲۰۱۳ نیز ادامه خواهد یافت. روز جمعه نیز دولت چین اقدامات جدیدی را اتخاذ کرد و تصمیم گرفت در بخش زیرساخت‌ها ۷/۱۵۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، اقدامی که به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی موجب تقویت رشد اقتصادی در فصل چهارم خواهد شد.

کندی رشد تولیدات صنعتی

از سوی دیگر گزارشی نشان داد تولیدات صنعتی چین در ماه اوت با کندترین آهنگ ظرف سه سال گذشته رشد کرده و خطر کندی رشد اقتصادی این کشور را برای هفتمین فصل افزایش داده است. به گزارش بلومبرگ، دیروز، یکشنبه، دفتر ملی آمار چین اعلام کرد تولید نسبت به سال گذشته ۹/۸ درصد رشد کرده است. تولید در ماه ژوئیه رشد ۲/۹ درصدی را ثبت کرده بود. این در شرایطی است که ۳۵ اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ رشد ۹ درصدی تولید را پیش‌بینی کرده بودند.

همچنین دفتر ملی آمار چین در گزارش دیگری اعلام کرد رشد سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت در هشت ماه نخست سال جاری ۲/۲۰ درصد بوده که نسبت به هفت ماه نخست سال تغییر چندانی نداشته است. همچنین خرده‌فروشی در ماه اوت نسبت به سال گذشته با رشد ۲/۱۳ درصدی روبه‌رو شده است. این رشد مطابق با پیش‌بینی اقتصاددانان بود.