گروه بین‌الملل- هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در جریان نشست دو روزه سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در ولادیوستوک روسیه گفت کشورش خواستار عادی سازی روابط تجاری با روسیه در ماه جاری میلادی است. به گزارش بی‌بی‌سی، او همچنین گفت دولت آمریکا با کنگره این کشور برای تصویب قوانین ضروری در این مورد همکاری‌های نزدیکی دارد.

ولادیمیرپوتین، رییس جمهوری روسیه، نیز خواستار مقابله با سیاست حمایت از صنایع داخلی به منظور کمک به رشد اقتصاد جهانی شده است.هر چند هم‌اکنون روسیه یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی است، اما هنوز قوانینی وجود دارند که مانع از روابط تجاری عادی شرکت‌های آمریکایی با روسیه می‌شوند.

از جمله این قوانین، اصلاحیه قانون موسوم به جکسون- ونیک است که در سال ۱۹۷۴ و با هدف اعمال فشار بر کشورهای بلوک شرق و کشورهایی که با اقتصاد بازار آزاد مخالف هستند، به تصویب رسید.کلینتون، در سخنانش در جریان نشست اپک گفت: از این که روسیه درصدد ایفای نقشی بزرگ‌تر در منطقه آسیا و اقیانوسیه است، استقبال می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود: «برای اطمینان از حضور شرکت‌های آمریکایی در بازار روسیه، با کنگره همکاری نزدیکی خواهیم داشت تا اصلاحیه جکسون- ونیک را لغو و امکان عادی‌سازی دائم روابط تجاری بین دوکشور ایجاد شود.»کلینتون ابراز امیدواری کرد که کنگره در ماه جاری درمورد این اصلاحیه مهم تصمیم‌گیری کند.از سوی دیگرنگرانی‌هایی در کنگره آمریکا در مورد حمایت روسیه از سوریه و همچنین نقض گسترده حقوق بشر در روسیه وجود دارد. به همین دلیل زمان رای‌گیری در مورد ابطال اصلاحیه جکسون- ونیک

نامشخص است.