گروه بین‌الملل- وزیر امور خارجه ایالات‌متحده طی سخنانی توافق کشورش با روسیه بر سر موضوع سوریه را بعید

دانست. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست اپک در روسیه برگزار شد، اعلام کرد: «به عقیده من توافق میان واشنگتن و مسکو در خصوص راهکاری برای حل و فصل درگیری‌ها در سوریه بعید است.»

کلینتون در این اظهارات همچنین اعلام کرد که در مذاکراتش با ولادیمیر پوتین،‌ رییس‌جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، همتای روسی خود تنها به پیشرفت محدودی دست یافته‌است و اختلافات همچنان ادامه دارد.

او گفت: «مسکو به آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت را در خصوص سوریه پیشنهاد داده که اگر الزام‌آور نباشد بی‌معنا خواهد بود زیرا اعتماد به قطعنامه‌ای که الزام‌آور نیست بی‌معنا است زیرا مکررا دیده‌ایم که بشار اسد نسبت به این قطعنامه‌ها بی‌توجه است و به اقدامات خود ادامه می‌دهد.»

کلینتون با تاکید بر اینکه به مذاکراتش با لاوروف در آینده ادامه خواهد داد، اعلام کرد: «آمریکا فشارها علیه نظام بشار اسد،‌ رییس‌جمهوری سوریه را بیشتر خواهد کرد تا به این وسیله بتوان به خشونت‌ها در سوریه پایان داد.»

وزیر امور خارجه ایالات‌متحده همچنین گفت: «ما باید واقع‌بین باشیم و بدانیم که تا زمانی که وضعیت این چنین ادامه داشته باشد شاهد توافق با روسیه در خصوص سوریه نخواهیم بود.»

از سوی دیگر و همزمان با ورود فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به قاهره سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی سخنانی در حاشیه کنفرانس اپک در شهر ولادیوستوک این کشور اعلام کرد که کشورش با هرگونه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سوریه مخالف است.

او در این سخنان با تاکید بر اینکه تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت آمریکا بر سوریه و ایران بر منافع اقتصادی مسکو تاثیرات منفی به جا می‌گذارد، اعلام کرد: «ما از تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم زیرا این تحریم‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و تنها اقدام لازم و ضروری برای حل و فصل وضعیت سوریه این است که گروه‌های خارجی تاثیرگذار بر گروه‌های سوری طرف‌های درگیر در سوریه را برای حضور بر سر میز مذاکره قانع کنند.»

لاوروف همچنین اعلام کرد که کشورش از شورای امنیت می‌خواهد تا توافقنامه ژنو درخصوص سوریه را مبنی بر متوقف شدن درگیری‌های مسلحانه و تشکیل دولت انتقالی تایید کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که در حال حاضر طرحی برای برگزاری نشستی ویژه در شورای امنیت با مشارکت وزرای امور خارجه کشورهای عضو درخصوص وضعیت سوریه وجود دارد و روسیه در این نشست از شورای امنیت درخواست خواهد کرد که بیانیه نشست ژنو را تایید کند. او همچنین اضافه کرد که نشست مذکور احتمالا پایان ماه سپتامبر جاری برگزار شود.

از سوی دیگر، منابع آگاه مصری اعلام کردند که اخضر الابراهیمی،‌ فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب دیروز به منظور دیدار با مسوولان مصر و در راس آنها نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب وارد قاهره شد. قرار بود الابراهیمی در دیدار با العربی به بررسی آخرین تحولات سوریه بپردازد.

از سوی دیگر رهبر جریان آزاد ملی لبنان تاکید کرد که تغییر نظام سوریه، لبنان و مسیحیان این کشور را نابود می‌کند.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، میشل عون، رهبر جریان مسیحی آزاد ملی در لبنان گفت: «تغییر نظام سوریه، لبنان و مسیحی‌های کشور را از بین می‌برد زیرا سازمان‌هایی بر سر کار خواهند آمد که طرز تفکرشان به قرن ۱۴ بر می‌گردد.»

عون تاکید کرد: «برخی می‌گویند که اخوان المسلمین سوریه قدرت را در دست خواهد گرفت، اما آیا این‌ها می‌دانند که شریعت اخوان المسلمین چیست؟»

اقلیت‌های مسیحی در سوریه روابط خوبی با اقلیت علوی که بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه به آن منتسب است، برقرار کرده‌اند اما بیشتر ساکنان این کشور اهل تسنن هستند. در بحبوحه درگیری‌های سوریه، ترس انتقال ناآرامی‌ها از سوریه به لبنان وجود دارد زیرا به نظر می‌رسد کشور بین حامیان نظام سوریه و مخالفان آن تقسیم شده است.