اعتراض هزاران یونانی به ریاضت اقتصادی

تظاهرات‌کنندگان خشمگین یونانی/ عکس: رویترز

شادی آذری

موج جدیدی از اعتراض‌ها و تظاهرات خیابانی از شنبه شب در یونان و در اعتراض به اعمال بندهای جدیدی از برنامه ریاضت اقتصادی به راه افتاده است و منابع خبری از شدت گرفتن بیش از پیش آن خبر داده‌اند. به گزارش رویترز، هزاران یونانی در نمایشگاه سالانه‌ای که روزشنبه در دومین شهر بزرگ یونان «سالانیک» برپا شد تجمع کردند و مخالفت خود را با دور تازه‌ای از کاهش دستمزدها و مستمری‌ها اعلام نمودند. این کاهش‌ها بخشی از شروط وام‌دهندگان بین‌المللی در ازای پرداخت کمک مالی برای نجات یونان از ورشکستگی است.

این تظاهرات که با حضور حدود ۱۵،۰۰۰ نفر از اعضای اتحادیه‌های صنفی و چپگراها برپا شد، نخستین تظاهرات قابل توجه بر ضد بسته نجات مالی ۱۲ میلیارد یورویی است که قرار است نخست‌وزیر یونان، آنتونیس ساماراس، به بازرسان اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول نشان دهد که یونان مستحق دریافت آن است. این بازرسان در روز جمعه به منظور بررسی میزان پیشرفت اصلاحات در یونان به آتن وارد شدند.

برخی از تظاهرات‌کنندگان پرچم‌های اتحادیه اروپا را به آتش کشیدند و برخی دیگر در حمایت از کشاورزانی که با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند، هندوانه و هلو پرتاب کردند. اما بخش عمده تظاهرات به صورت صلح آمیز و در شرایطی برگزار شد که ۳۵۰۰ نیروی پلیس بر آن نظارت داشتند. در پی این رویداد ده‌ها تن بازداشت شدند. در آتن، پایتخت یونان نیز هزاران تن از بازنشستگان به راهپیمایی اعتراضی پرداختند. همزمان تعدادی از نیروهای گارد ساحلی و افسران پلیس یونان نیز در مخالفت با کاهش دستمزد‌هایشان به تظاهراتی مشابه دست زدند.

یونان با بدترین بحران اقتصادی خود پس از جنگ جهانی مواجه شده است و این بحران موجب شده است که یک نفر از هر چهار نفر یونانی بیکار شوند، سطح فقر در جامعه افزایش یابد و صدها کسب و کار به تعطیلی کشانده شود.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه بر خلاف رسم معمول ساماراس به جای ایراد سخنرانی اقتصادی سالانه‌ای که اسلافش انجام می‌دادند، تنها به افتتاح نمایشگاه پرداخت و از کاهش دستمزدها دفاع کرد. ساماراس خطاب به سیاستمداران و مقامات محلی گفت: «ما در حال تلاشیم تا از دشواری‌های ناشی از کاهش دستمزدها تا حد ممکن بکاهیم اما مجبوریم که کاهش دستمزدها و مستمری‌ها را به انجام رسانیم چون هیچ راه دیگری برای ما وجود ندارد.» وی تاکید کرد:« من حقیقت را به شما می‌گویم، راه دیگری وجود ندارد.»

به گزارش دویچه وله، آنتونیس ساماراس، نخست وزیر یونان، اعلام کرد به جز صرفه‌جویی‌های اقتصادی تصویب شده، اصلاحات اقتصادی دیگری در این کشور انجام نخواهد شد.

ساماراس در شهر بندری تسالونیکی در یونان گفت بسته ۵/۱۱ میلیارد یورویی تصویب شده آخرین سختی اقتصادی است که شهروندان یونان باید آن را تحمل کنند و پس از آن ریاضت اقتصادی دیگری در نظر گرفته نشده است.

نخست وزیر یونان به خروج از منطقه یورو هشدار داد و آن را برای یونان «مرگ مالی» ارزیابی کرد.

از سوی دیگر رهبر اپوزیسیون یونان، الکسیس تسیپراس، که رهبری حزب چپ افراطی سیریزا، حزب مخالف کمک‌های بین‌المللی را برعهده دارد، از ساماراس به دلیل حضور غیر‌موثرش در این رویداد انتقاد کرد.

تسیپراس که خودش در این تظاهرات شرکت کرد، گفت: «نخست‌وزیر مانند یک دزد به مراسم آمد و رفت، شاید او شرمگین بود.»

ساماراس در سال ۲۰۱۰ با نخستین بسته نجات مالی یونان مخالفت کرده بود اما از زمان روی کار آمدن در ماه ژوئن، خودش به اجرای دور جدیدی از ریاضت اقتصادی دست زده است که مردم یونان حس می‌کنند دیگر از پس آن بر نخواهند آمد.

ساماراس و وزیر دارایی او، یانیس استورناراس، که اقتصاددانی برجسته است، از سوی همتایان اروپایی خود بخاطر کنار نگذاشتن طرح کاهش دستمزدها مورد تمجید قرار گرفته‌اند اما در خانه با موج شدید مخالفت‌ها مواجهند و این در شرایطی است که رکود اقتصادی یونان رو به تعمیق است.

دولت یونان که امیدوار است بتواند دو سال دیگر یعنی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴هم این کاهش دستمزدها را اجرا کند، اعلام کرده است که اقتصاد یونان در سال جاری تا بیش از ۷ درصد کوچک شده است.

انتظار می‌رود ظرف روزهای پیش رو زنجیره‌ای از تظاهرات یونان را در بر گیرد چون در این روزها مقامات نهادهای سه گانه کمیسیون اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا، موسوم به ترویکا نتایج بررسی خود در مورد پرداخت بخش بعدی کمک‌ها به یونان را اعلام خواهند کرد. این نتیجه مشخص خواهد کرد که آیا یونان برای فرار از فروپاشی اقتصادی به بخش بعدی کمک‌ها نیاز خواهد داشت یا نه.