گزارش مشاغل آمریکا، واکنش کمپین‌های انتخاباتی را درپی داشت

گروه بین‌الملل- گزارش جدید وزارت کار آمریکا از کاهش نسبی بیکاری در ماه اوت خبر می‌دهد. این گزارش اما تصویر امیدوار کننده‌ای از وضعیت اقتصادی آمریکا نشان نمی‌دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس گزارش جدید وزارت کار آمریکا، نرخ بیکاری در ماه اوت از ۳/۸ درصد به ۱/۸ درصد کاهش یافته است.

همزمان ۹۶ هزار شغل جدید در این مدت ایجاد شده، اما این رقم پایین‌تر از ۱۴۱ هزار شغل ایجاد شده در ماه جولای و کمتر از پیش‌بینی‌ها است. در نگاه اول ارقام منتشر شده از سوی وزارت کار آمریکا امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما ناظران می‌گویند کاهش نرخ بیکاری از این نشات می‌گیرد که افرادی که به دنبال شغل جدید بوده‌اند، ناامید شده و دست از جست‌وجو کشیده‌اند. در ماه اوت حدود ۳۶۸ هزار نفر از یافتن کار منصرف شدند که بسیاری از آنان را جوانان تشکیل می‌دهند. در حال حاضر تنها ۵/۶۳ درصد از جمعیت در سن کار دارای شغل هستند و به طور مستمر به دنبال کار می‌گردند.

براساس گزارش وزارت کار، مشاغل در رستوران‌ها و کافه‌ها تا ۲۸ هزار مورد افزایش یافته و مشاغل حرفه‌ای بخش خدمات تا ۲۷ هزار مورد رشد کرده است. در بخش بهداشت و درمان نیز ۱۷ هزار شغل ایجاد شده است. در ماه اوت مشاغل بخش تولیدی به شدت آسیب دیده و ۱۵ هزار فرصت شغلی در آن ازمیان رفته است. کاهش مشاغل در بخش دولتی نیز ادامه داشته و در این بخش ۷ هزار شغل حذف شده است.

به طور کلی بازار کار آمریکا راه درازی را برای بهبود از بحران مالی درپیش دارد. سه سال پس از پایان رکود اقتصادی در آمریکا، تقریبا ۵/۱۲ میلیون نفر از مردم این کشور همچنان بیکار هستند و ۴۰ درصد از آنان به مدت شش ماه یا بیشتر است که شغل ندارند. این در شرایطی است که گزارش وزارت کار ایالات متحده آمریکا، واکنش کمپین دو حزب بزرگ این کشور را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در پی داشته است.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در واکنش به این گزارش، اذعان کرد که گزارش جدید «آنچنان که باید، خوب نبوده» است. او گفت: «ما می‌دانیم که این کافی نیست. ما نیاز داریم که سریع‌تر مشاغل بیشتری ایجاد کنیم. ما احتیاج داریم که زود‌تر چاله‌های باقی مانده از این بحران اقتصادی را پر کنیم. ما باید از این بحران قوی‌تر از زمانی که دچارش شدیم، بیرون بیاییم.»

گزارش اخیر وزارت کار آمریکا می‌تواند به آرای نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه بیفزاید. میت رامنی می‌گوید اوباما نمی‌داند که چگونه آمریکا را قوی‌تر سازد.

او در واکنش و به سخنان رییس جمهوری آمریکا گفت: «تقریبا رییس‌جمهوری هیچ کاری در سه سال و نیم گذشته انجام نداده است. چهار سالی که مردم آمریکا اعتماد کرده بودند که او می‌داند که در هنگام بحران کار و اقتصاد چه کاری انجام دهد.» میت رامنی می‌گوید با معافیت‌های مالیاتی برای اقشار پردرآمد و همچنین با ایجاد شغل‌های جدید در صنعت انرژی می‌تواند ۱۲ میلیون شغل جدید ایجاد کند. اما او جزییات زیادی درباره این برنامه ارائه نداده است.

این در شرایطی است که کمتر از ۶۰ روز به انتخابات آمریکا باقی مانده است و اقتصاد موضوعی کلیدی در این انتخابات به شمار می‌رود. آخرین نظرسنجی‌ها رقابت میت رامنی و باراک اوباما را بسیار نزدیک به یکدیگر نشان می‌دهد.

کارشناسان اقتصادی براین باورند که انتشار گزارش مشاغل می‌تواند باعث شود بانک مرکزی آمریکا دست به کار شود و تا هفته آینده پول به بازار تزریق کند.