گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه دو عامل آمار بهتر از حد انتظار بازار کار آمریکا و برنامه خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا، موجب جهش بازار سهام آمریکا شد و هر سه شاخص عمده بورس این کشور در بالاترین سطح خود ظرف چند سال گذشته بسته شدند. به گزارش سی‌ان‌ان، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۴۵ واحد یا ۹/۱ درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود از دسامبر سال ۲۰۰۷ تاکنون رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ با افزایش ۲ درصدی بالاترین سطح را از ژانویه سال ۲۰۰۸ تاکنون ثبت کرد و شاخص نسدک کامپوزیت با جهش ۲/۲ درصدی در بالاترین سطح از نوامبر سال ۲۰۰۰ تاکنون بسته شد.

خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا، پس از نشست مقامات این بانک در فرانکفورت بر تعهد خود مبنی بر «انجام هرآنچه لازم است برای حفظ یورو» تاکید کرد و گفت: بانک مرکزی اروپا آماده است برای رسیدگی به مشکلات بازار اوراق قرضه دولتی اقدام به معاملات مالی(OMT) کند. او گفت:« حوزه مالی یورو اکنون تکه تکه است و اقداماتی که در مورد آن تصمیم گرفتیم، ما را برای ترمیم سیاست‌های پولی مربوط به استقراض دولت‌ها مجهز می‌کند. این تصمیمات برای بازیابی ظرفیت‌های ما در جهت اهدافی چون تثبیت قیمت‌ها در حوزه مالی یورو و نیز تثبیت پول واحد اروپایی ضروری است.»ماریو دراگی همچنین موافقت نشست بانک مرکزی با خرید نامحدود اوراق قرضه دولتی کشورهای درگیر با بحران بدهی‌ها را به منظور کاهش هزینه استقراض این دولت‌ها اعلام کرد.هدف از این برنامه کاستن از هزینه استقراض کشورهای ایتالیا و اسپانیا است، اما دیگر کشورهای حوزه یورو نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. بانک مرکزی اروپا همچنین نرخ بهره را در سطح ۷۵/۰ درصد حفظ کرد و چشم‌انداز رشد اقتصادی برای سال ۲۰۱۲ را کاهش داد. سخنان دراگی همچنین موجب افزایش بورس‌های آسیایی بخصوص چین شد. ارزش بورس شانگهای ۲/۴ درصد رشد کرد. بحران یورو باعث کاهش ارزش سهام بورس‌های چین، به عنوان اولین شریک تجاری اتحادیه اروپا، در پایین‌ترین سطح خود در سه سال و نیم گذشته شده بود. ارزش بورس توکیو نیز در صبح روز جمعه ۷۵/۱ درصد افزایش یافت.

بهبود در بازار کار آمریکا

از سوی دیگر، گزارشی از بیکاری و استخدام نشان‌دهنده بهبود در بازار کار آمریکا بود. آمار هفتگی مشاغل نشان داد تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری بیش از پیش‌بینی اقتصاددانان کاهش یافته است و شرکت‌ها در ماه ژوئیه بیش از حد انتظار دست به استخدام زده‌اند. بر اساس این گزارش در هفته منتهی به اول سپتامبر تعداد درخواست برای دریافت مزایای بیکاری به ۳۶۵ هزار مورد کاهش یافته است. این در شرایطی است که براساس نظرسنجی سی‌ان‌ان اقتصاددانان انتظار دارند گزارش ماهانه مشاغل نشان‌دهنده ایجاد ۱۲۰ هزار شغل در ماه اوت باشد.