رونمایی از اوبامای 2012: به پیش...

عکس:AFP

شعار جنجالی «تغییر» جای خود را به شعار «به پیش» داد اوباما رسما نامزدی دموکرات‌ها را پذیرفت و برنامه‌هایش را اعلام کرد

شعار «به پیش» جایگزین «تغییر» شد

بیل کیلینتون، طی سخنانی شدیدا از ریاست جمهوری دوباره اوباما حمایت کرد

احسان ابطحی

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، پنج‌شنبه شب و در همایش ملی دموکرات‌ها در شهر شارلوت واقع در ایالت کارولینای شمالی به طور رسمی نامزدی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آینده را پذیرفت. او در سخنرانی خود تاکید کرد که اقتصاد ایالات‌متحده را از فاجعه نجات و به سوی ترمیم سوق داده‌است. اوباما اضافه کرد که این ترمیم تحت رهبری جمهوری‌خواهان به مخاطره خواهد افتاد.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده ضمن آنکه خود را فردی توصیف کرد که از «ناکامی‌هایش آگاه است» به وجود مشکلات پابرجا در کشورش اعتراف اما با این همه از عملکرد خود در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش دفاع کرد و از مردم آمریکا خواست تا زمان بیشتری به او دهند تا برنامه‌هایش را به طور کامل به انجام برساند. او در این سخنرانی برنامه‌ای بلندمدت برای احیای اقتصادی آمریکا ارائه کرد، آن هم در زمانه‌ای که انتظارات کوتاه‌مدت از حکومت‌داران به شدت آزاردهنده شده‌ا‌ست.

اوباما که در تالاری در جمع ۲۰ هزار نفر از رهبران و فعالان حزب دموکرات سخن می‌گفت تاکید کرد:«نمی‌خواهم وانمود کنم که راهی که پیشنهاد می‌کنم راهی سریع یا آسان است، هیچ‌گاه چنین کاری نمی‌کنم.» رییس‌جمهوری ایالات‌متحده اضافه کرد: «شما مرا انتخاب نکردید تا آنچه را که می‌خواهید، بشنوید. مرا انتخاب کردید تا به شما حقیقت را بگویم. و حقیقت این است که سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانیم چالش‌‌هایی را که در طول دهه‌ها شکل گرفته‌اند حل و فصل کنیم.»

او اضافه کرد:« اما این را بدان آمریکا: مشکلات ما می‌توانند حل شوند. چالش‌ها برطرف خواهند شد. راهی که ما پیشنهاد می‌کنیم شاید دشوارتر باشد، اما ما را به مکانی بهتر هدایت خواهد کرد. و من از شما می‌خواهم چنین آینده‌ای را برگزینید.»

حضور اوباما در تالار «تایم وارنر کیبل» یاد آور راه دشواری بود که او و کشورش از زمان نخستین نامزدی او در شهر دنور پیموده‌اند. چهار سال پس از مبارزات دشوار اوباما برای تبدیل شدن به نخستین رییس‌جمهوری سیاه‌پوست تاریخ ایالات‌متحده، او پنج‌شنبه شب به عنوان یک سیاست‌مدار بار دیگر پا به عرصه گذاشت تا دشوار‌ترین مبارزه زندگی خود را برابر میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان انجام دهد.شعار‌های تبلیغاتی مبارزات انتخاباتی اوباما و دموکرات‌ها هم این بار بر «تداوم» تاکید دارد. شعار «تغییر» سال ۲۰۰۸ اکنون به کلمه «‌به پیش» تغییر کرده‌است. واژه «وعده» که در سخنرانی پذیرش نامزدی اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی ۳۲ بار تکرار شده‌بود در سخنرانی پنج‌شنبه شب او تنها ۷ بار شنیده‌شد. حتی هوا کردن بادکنک‌های تبلیغاتی دموکرات‌ها هم نتوانست انجام شود زیرا تغییر مکان برگزاری سخنرانی اوباما این موضوع را غیر‌ممکن کرده‌بود.

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در سخنرانی پنج‌شنبه شب خود بر ایجاد یک میلیون شغل در بخش تولید و کاهش ۴ تریلیون دلاری کسری بودجه آمریکا تاکید کرد. او اما اضافه کرد که تنها در شرایطی می‌‌تواند اوضاع اقتصادی آمریکا را بهبود بخشد که رای‌دهندگان فرصت کافی به او بدهند. با وجود آنکه اوباما تلاش می‌کرد تا سخنرانی‌اش مشابه «سخنرانی وضعیت کشور آمریکا» باشد، اما گاهی به طور عمدی برنامه‌های میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان را مورد انتقاد قرار می‌داد و بیشتر بر این نکته تاکید می‌کرد که او نمی‌تواند وعده‌هایش را عملی کند، مساله‌ای که نشان‌دهنده شکاف عمیق میان دو حزب عمده ایالات‌متحده است.

اوباما در همین‌باره گفت: «آنها رای شما را می‌خواهند، اما نمی‌خواهند که برنامه‌هایشان را بدانید.» رییس‌جمهوری ایالات‌متحده اضافه کرد: «و دلیل این موضوع این است که همه آن چیزی که برای ارائه دادن دارند همان نسخه‌ای است که طی ۳۰ سال گذشته آن را برای ما پیچید‌ه‌اند.»

سخنرانی اوباما در همایش ملی دموکرات‌ها تنها چند روز پس از برگزاری همایش ملی جمهوری‌خواهان انجام شد، همایشی که در آن میت رامنی، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست به طور رسمی نامزدی حزب جمهوری‌خواه را پذیرفت. برگزاری این دو همایش در فاصله تنها چند روز، بیش از هر مساله دیگری نشان داد که دو حزب بزرگ ایالات‌متحده تا چه اندازه بر سر پایان دادن به بحران اقتصادی این کشور که از سال ۲۰۰۸ میلادی ایجاد شده‌است، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

پس از آنکه هفته گذشته رامنی تلاش کرد تا نا‌امیدی مردم آمریکا را از اوباما نشان دهد، رییس‌جمهوری ایالات‌‌متحده در سخنانش تاکید کرد که نامزد‌ جمهوری‌خواهان هیچ ارتباطی با طبقه متوسط جامعه ندارد. اوباما در سخنانی گزنده رامنی و معاونش پل رایان را افرادی توصیف کرد که طرفدار سیاست شکست خورده کاهش مالیات به نفع ثروتمندان هستند، موضوعی که به محور مبارزات انتخاباتی دو طرف تبدیل شده‌است.

پیش از سخنرانی اوباما، ستاد انتخاباتی رامنی پیش‌دستی کرد و ضمن انتقاد شدید از اوباما او را متهم کرد که در ایجاد اشتغال، کاهش کسری بودجه و افزایش دستمزد‌ها ناکام مانده‌است.

پیش از سخنرانی اوباما، جوزف بایدن، معاون رییس‌جمهوری ایالات‌متحده طی سخنانی از اوباما تمجید و از عملکرد او در دوران چهار ساله ریاست‌جمهوری‌اش از اقتصاد گرفته تا کشتن اسامه بن لادن، سرکرده سابق شبکه تروریستی القاعده دفاع کرد.

بیل کلینتون، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ هم در یک سخنرانی پرحرارت، خواهان انتخاب دوباره‌ باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا شد.

به گزارش دویچه‌وله، کلینتون که شامگاه چهارشنبه در همایش حزب دموکرات آمریکا سخن می‌گفت تاکید کرد که به‌رغم «میراث سنگین دوره‌ بوش»، اوباما کشور را «به مفهوم رویای آمریکایی» هدایت خواهد کرد.

کلینتون گفت جمهوری‌خواهان در زمان جورج بوش «بی‌نظمی کاملی» برجای گذاشتند. او افزود: «هیچ‌کس نمی‌تواند در مدت چهار سال آسیب‌های بر جای مانده را ترمیم کند». به گفته کلینتون، اوباما شالوده یک اقتصاد تازه، مدرن و موفق مبتنی بر رفاه همگان را ریخته است.»

رییس‌جمهوری پیشین آمریکا اضافه کرد: «من از صمیم قلب باور دارم که اوباما موفق خواهد شد».

بیل کلینتون که اکنون ۶۶ سال سن دارد باراک اوباما را به عنوان نامزد رسمی دموکرات‌ها در انتخابات ۶ نوامبر - ۱۶ آبان- ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرد و گفت: «می‌خواهم مردی را به عنوان نامزد معرفی کنم که ظاهری آرام دارد ولی درونش آتشی برای آمریکا شعله‌ور است».

بیل کلینتون در سخنرانی خود همچنین بر تفاوت‌های میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تاکید کرد و گفت: «مهم‌ترین پرسش این است که شما می‌خواهید در چه کشوری زندگی کنید؟ در شرایطی که میت رامنی نامزد جمهوری‌خواهان و معاون او پل رایان طرفدار یک جامعه‌ خودپرست هستند، اوباما و معاونش جو بایدن از رفاه عمومی و مسوولیت مشترک جانبداری می‌کنند».

عکس: نیویورک تایمز