باهره دامغانی- اراده سرمایه‌گذاران وال‌‌استریت برای کنار نهادن نگرانی‌های افزایش نرخ بهره و سود اوراق قرضه باعث شد که شاخص‌های مهم وال‌استریت روز پنج‌شنبه را با افزایش سپری کنند.

به گزارش رویتر از نیویورک، در روز پنج‌شنبه وال‌استریت اخباری دریافت کرد که اگرچه اخبار خوبی درباره اقتصاد به شمار می‌رفتند، اما برای وال‌استریت از آنجایی که احتمال افزایش نرخ بهره را در بر داشت، خبر خوبی تلقی نمی‌شدند اما وال‌استریت به همه این اخبار بی‌اعتنا ماند و سعی کرد دلایلی برای ترقی و پایان دادن به تردیدها و نوسانات روزهای اخیر بیابد. بانک مرکزی فیلادلفیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد، تولیدات صنعتی منطقه‌ای در ماه ژوئن، بالاترین رشد را از آوریل ۲۰۰۵ تاکنون داشته است و از واحد ۲/۴ در ماه می به واحد ۱۸رسیده است. این خبر که حکایت از تقویت جریان رشد اقتصاد ایالات متحده دارد معمولا در این روزها، تاثیر مثبتی بر بازار نمی‌گذارد اما بازار این خبر را جدی نگرفت و به دنبال دلایلی بود تا همه این نگرانی‌ها را به کناری نهد، شاید هم به این دلیل که به قول یکی از تحلیلگران بازار، اساس و بنیاد امور تغییری نکرده است، هر چند اخبار و ارقام و شاخص‌ها بالا و پایین می‌شوند. همه چیز در بازار دارای ثبات است و شرایط برای ترقی شاخص‌ها در ماه‌های باقیمانده سال وجود دارد و سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند این فرصت را از دست بدهند، هر چند سود اوراق قرضه باز هم افزایش خواهد یافت. شاخص سهام داوجونز روز پنج‌شنبه ۵۶واحد یا ۴۲/۰درصد افزایش یافت و به رقم ۱۳۵۴۵ رسید، این در حالی است که شاخص مرغوب داوجونز حدود ۱۴۶واحد روز چهارشنبه از دست داده بود. شاخص سهام استاندارد اند پورز ۹واحد یا ۶۲/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۵۲۲ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۷واحد یا ۶۵/۰درصد ترقی پیدا کرد و به رقم ۲۶۱۶ رسید.

تحلیلگران بازار در توضیح علت افزایش شاخص‌ها در روز پنج‌شنبه در وال‌استریت معتقدند، شاید بازار گزارش اداره کار ایالات متحده در مورد کاهش میزان بیکاری را به خبر خوب و انگیزه برای فعالیت برای خود تعبیر کرد.گزارش اداره کار ایالات متحده حاکی از این است که تقاضاهای درخواست بیمه بیکاری در هفته گذشته حدود ۱۰هزار فرم افزایش داشته است که به این معنا است که میزان بیکاری چندان هم کاهش نیافته است.در ژاپن اما بازار مسیری خلاف کل هفته را دنبال کرد و در آخرین روز هفته تنزل پیدا کرد. در چنین مواقعی تنزل پس از شش جلسه سود و در آستانه تعطیلات آخر هفته طبیعی است.

شاخص سهام نیکی ۵۲ واحد یا ۲۸/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۸۸/۱۸ رسید.در طول شش جلسه گذشته شاخص نیکی در مجموع ۸۶/۲ درصد به دست آورده بود. شاخص سهام توپیکس هم ۱۱ واحد یا ۶۴/۰درصد از دست داد و به عدد ۱۷۷۷ رسید.

در چین شاخص سهام شانگهای حدود ۱۳۷ واحد یا ۴/۳درصد تنزل یافت. تنزل بازار پس از آن که بود که شرکت‌های بزرگ دولتی اعلام کردند آنها در هفته آینده سهام خود را برای کاهش دادن ارزش دارایی‌های موجود خواهند فروخت.

به هر حال ناظران بازار معتقدند با وجود تلاش‌های بازار برای جلوگیری از رشد بیش از حد بازار در اثر تزریق پول، بازار سهام چین مجددا رشد و رونق خود را از سر خواهد گرفت.

دلیلی که آنها برای تداوم رونق ادامه می‌دهند، افزایش میزان سهام قابل معامله و خرید و فروش و در نتیجه سود بازار است.