گروه بین‌الملل- شاخص‌های مهم وال‌استریت در روز سه‌شنبه پس از تنزل در ارزش اوراق بهادار و خبر سود کمپانی جنرال الکتریک، اندکی افزایش پیدا کردند.

به گزارش رویتر از نیویورک با اینکه سرمایه‌گذاران وال‌استریت در روز سه‌شنبه دلایل موجهی برای فعالیت داشتند و همین موضوع موجب ترقی نسبی در شاخص‌ها شد، در بیشتر ساعات روز سرمایه‌گذاران بلاتکلیف و مردد بودند. دلیل این تزلزل و نوسان پیش‌بینی کاهش سود غول انرژی BestBuy در سال مالی ۲۰۰۸ ونیز گزارش وزارت بازرگانی ایالات متحده درباره کاهش ساخت‌وساز در بخش مسکن بود. بر اساس این گزارش، ساخت خانه‌های جدید در ماه گذشته میلادی حدود ۱/۲درصد تنزل داشته است هر چند این کاهش دور از انتظار نبود اما توانست بر چشم‌انداز سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارد همراه با افزایش سود اوراق قرضه در روزهای اخیر بر نگرانی‌ها دوباره تورم، وضعیت مسکن و رشد اقتصادی بیفزاید. برخی از تحلیلگران درباره نوسان روز سه‌شنبه وال‌استریت معتقدند، حرکت لرزان و متزلزل شاخص‌ها در روز سه شنبه پس از ترقی هفته گذشته بسیار طبیعی است.

بازار به شرایط طبیعی احتیاج دارد تا بتواند خود را احیا کند. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌شود وضعیت بازار را سنجید، ارزیابی واکنش‌ بازار به زمانی است که سود کسب می‌کند.

وقتی بازار در حال ترقی است، نشان می‌دهد که حالت و جریان آن مثبت است و هنوز پول در آن جریان دارد.

به همین دلیل در روز سه شنبه بازار که میل به ترقی داشت بیشتر بر اخبار کمپانی‌ها و گزارش‌های منفردی که بر سود و درآمد آنها در دومین فصل متمرکز بود، اتکا داشت.

به این ترتیب، شاخص سهام داوجونز در این روز ۲۲ واحد یا ۱۶/۰درصد به دست آورد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۳ واحد یا ۱۷/۰درصد ترقی کرد و به رقم ۱۵۳۳ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم فقط ۰۱/۰درصد به دست آورد و به عدد ۲۶۲۶ رسید.

شاخص سهام نیکی در توکیو روز چهارشنبه اندکی تغییر پیدا کرد، این در حالی است که سرمایه‌گذاران برای حفظ سودی که در روزهای اخیر به دست آورده بودند، از انجام معامله و خرید سهام پرهیز داشتند.

شاخص نیکی در صبح روز چهارشنبه ۰۶/۰ واحد به دست آورد و به رقم ۱۸۱۶۳ رسید، در روز سه‌شنبه شاخص سهام نیکی ۰۸/۰درصد به دست آورد.شاخص سهام توپیکس هم با یک واحد یا ۰۶/۰درصد افزایش به واحد ۱۷۸۱ رسید.

در اروپا بازارهای سهام در صبح روز چهارشنبه، تحت تاثیر عملکرد منفی وال‌استریت در روز دوشنبه، یک گام عقب رفتند، البته تنزل شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران در آلمان خود عامل دیگری در کندی حرکت بازارها در روز چهارشنبه بود.

شاخص سهام FTSE لندن در صبح روز چهارشنبه ۰۷/۰درصد از دست داد، روز سه‌شنبه هم شاخص FTSE ۸۰/۰درصد تنزل یافته بود.

CAC-۴۰ فرانسه ۰۸/۰درصد تنزل یافت در حالی که داکس آلمان، ۰۲/۰درصد ترقی پیدا کرد.اما با وجود تنزل در شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران در آلمان و افزایش هزینه تولید در این کشور، ارزش یورو در بازارهای بین‌المللی رو به افزایش گذاشت.

در صبح روز چهارشنبه در اروپا، هر یورو به ازای ۳۴۲۳/۱دلار معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز سه‌شنبه در نیویورک که هر یورو به ازای ۳۴۰۶/۱دلار معامله شده بود، ارزش یورو افزایش اندکی نشان می‌داد.