خبرگزاری مهر- سخنگوی کاخ سفید پیشنهاد روسیه را مبنی بر استفاده مشترک از تاسیسات رادار در آذربایجان به جای طرح جنجالی سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی، یک گام سازنده رو به جلو توصیف کرد.

به گزارش ریانوستی، «تونی اسنو» در یک کنفرانس خبری تصریح کرد: «همانطور که می‌دانید، پیش از نشست گروه هشت روسیه شدیدا با هرنوع سپر موشکی مخالف بود، اما حالا این طور نیست؛ ما به این مساله به عنوان گام مثبت رو به جلو نگاه می‌کنیم». وی افزود: مذاکرات درباره رادار گاباله تا زمانی که دو طرف در سطح وزرا و مشاوران امنیت ملی رایزنی می‌کنند، به تاخیر نخواهد افتاد.

اسنو افزود: ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه با جرج بوش رییس‌جمهوری آمریکا به مدت ده روز در ایالت مین خواهد بود، بنابراین یک بار دیگر فرصتی خواهیم داشت تا دو طرف به مذاکره بپردازند.

سخنگوی کاخ سفید خاطر نشان کرد: به صراحت بگویم که ما به این پیشنهاد به عنوان یک بازی ماهرانه نگاه نمی‌کنیم؛ ما به این پیشنهاد به عنوان تلاشی برای پیدا کردن یک اقدام سازنده در جهت رسیدن به بهترین سیستم با هدف حفظ امنیت برای همه می‌نگریم. آمریکا در ژانویه امسال، به بهانه مقابله با تهدیدهای موشکی ایران و کره‌شمالی، به لهستان و جمهوری چک پیشنهاد داد تا یک سامانه دفاع ضد موشکی در خاک آنها مستقر کند، اما روسیه بر این باور است که تهران فاقد توان موشکی برای ضربه زدن به منافع آمریکاست، لذا به باورکرملین هدف استقرار چنین سامانه‌ای از سوی آمریکا در اروپای شرقی، کنترل و تسلط بر سیستم های موشکی روسیه است.