تکرار درخواست از اوپک برای تولید بیشتر نفت

خبرگزاری‌ها- سازمان اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که اوپک باید برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت در ماه‌های آینده میزان تولید خود را بیش از یک‌میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

این سازمان که بازوی اطلاعاتی و مطالعاتی وزارت انرژی آمریکا محسوب می‌شود، در گزارشی عنوان کرد اگر تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت افزایش پیدا نکند و میزان ذخایر نیز با کاهش مواجه شود، این اتفاق به افزایش مجدد قیمت‌ها منجر می‌شود. این سازمان در ادامه تاکید کرد: کمبود فعلی مشاهده شده در بازار به‌دلیل کاهش تولید اوپک درکنار افزایش میزان مصرف است که باعث‌شده میزان ذخایر حدود ۸۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کند.

این درحالی است که این بالاترین‌ میزان کاهش ذخایر در پنج‌سال اخیر بوده و پیش‌از این میانگین کاهش ذخایر در پنج‌سال گذشته معادل ۳۰۰هزار بشکه در روز بوده ‌است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان سال۲۰۰۶ تصمیم گرفت که تولید نفت‌خام خود را در دومرحله معادل ۷/۱میلیون بشکه در روز کاهش دهد وسقف تولید خود را معادل ۸/۲۵میلیون بشکه در روز تعیین کند.

این گزارش درحالی از سوی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شده‌است که آژانس بین‌المللی انرژی نیز پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۰۷ را افزایش داده است. آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که تقاضای جهانی نفت در امسال ۲درصد افزایش خواهد یافت که این پیش‌بینی فراتر از برآوردهای پیشین این آژانس است و نسبت به آینده بازار نفت هشدار محسوب می‌شود.

اوپک که نزدیک به ۴۰درصد از نفت‌ خام جهان را تامین می‌کند، ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ در وین به تصمیم‌گیری درخصوص سیاست‌های تولیدی خود در ماه‌های آینده پرداخت و اعضای این سازمان توافق کردند که با حفظ میزان تولید فعلی شرایط بازار را در ماه‌های آینده به دقت زیر نظر داشته باشند.

این درحالی است که در ماه مه،‌ ۱۰ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت که از نظام سهمیه‌بندی پیروی می‌کنند، به طور میانگین روزانه ۲۶میلیون و ۷۹۰هزار بشکه نفت‌خام تولید کرده‌اند که نسبت به ماه آوریل ۱۱۰ هزار بشکه افزایش داشته است.

در همین حال دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت از افزایش بهای سبد نفتی این سازمان پس از سقوط آن به سطح ۶۵ دلار خبر داد.

دبیرخانه‌ سازمان کشورهای صادرکننده‌ نفت در گزارش جدید خود عنوان کرد که سبد نفتی اوپک، متشکل از ۱۱ نوع نفت‌ خام، در آخرین روز مورد بررسی به ۶۵ دلار و ۳۹ سنت رسیده که افزایش ۳۵ سنتی را نشان می‌دهد.

این در حالی‌ است که پس از آن‌که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده‌ نفت در آخرین نشست خود در سال ۱۳۸۵ برای بررسی سیا‌ست‌های تولیدی خود در ماه‌های آینده در وین تصمیم گرفتند که میزان تولید خود را بدون تغییر حفظ کنند، قیمت سبد نفتی اوپک در روند صعودی قرار گرفته‌بود ‌و حال پس از گذشت چند روز نوسان قیمت‌ها و قرار گرفتن آن در سطح ۶۵دلار، دبیرخانه‌ سازمان اوپک از افزایش قیمت خبر می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های موجود، در هفته‌های گذشته بهای سبد نفتی اوپک برخلاف روند پیشین، هم‌سطح و گاهی بالاتر از نفت‌خام آمریکا بوده است.