ایسنا- مقدمات تشکیل دادگاه بین‌المللی ویژه‌‌ بررسی ترور رفیق حریری از دیروز آغاز شد.

شارل رزق، وزیر دادگستری لبنان طی پیامی مکتوب به شورای قضایی عالی لبنان اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای قطعنامه‌‌ ۱۷۵۷ که مربوط به تشکیل دادگاه بین‌المللی ویژه‌‌ ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان است و نیز تعیین قضات این دادگاه خواستار شده است. قرار است شورای عالی قضایی لبنان امروز نشستی را در خصوص بررسی پیشنهاد شارل رزق درباره‌‌ تعیین دو بازپرس پرونده‌‌ ترور الیاس المر، وزیر دفاع و انفجار دو اتوبوس در منطقه‌‌ «عین علق» به عنوان قاضی دادگاه حریری برگزار کند. رزق پیشنهاد کرده است «دانی شرایبه» بازپرس پرونده‌‌ ترور المر و قاضی «رشید مزهر» پرونده‌‌ انفجار تروریستی عین علق، کاندیدای قضاوت در دادگاه حریری شوند.

شورای قضایی عالی لبنان فهرست ۱۲ نفری قضات لبنانی را که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل چهار تن از آنها را برای مشارکت در هیات دادگاه بین‌المللی انتخاب خواهد کرد، بررسی می‌کند. این در حالی است که دیپلمات‌ها گفته‌اند سه قاضی -یک لبنانی و دو خارجی- در راس دادگاه بین‌المللی ترور رفیق‌ حریری حضور خواهند داشت.

«ژوهان وربکه» نماینده‌‌ بلژیک در سازمان ملل که رییس دوره‌‌ای شورای امنیت است، اظهار داشت، تشکیل دادگاه بین‌المللی از امروز ‌آغاز می شود. قبرس، ایتالیا و هلند سه مکان احتمالی برای میزبانی این دادگاه هستند. دادستان این دادگاه نیز خارجی و معاونش لبنانی خواهند بود. دادگاه استیناف نیز متشکل از پنج قاضی، دو لبنانی و سه خارجی خواهد بود. دبیرکل سازمان ملل نیز تمام قضات خارجی را بعد از رایزنی با شورای امنیت تعیین خواهد کرد. دادگاه بین‌المللی حکم‌های خود را بر اساس قوانین لبنان صادر خواهد کرد و مسوولیت این دادگاه سه سال ادامه خواهد داشت که براساس قطعنامه‌‌ شورای امنیت قابل تمدید نیز است.