باهره دامغانی- رشد و پیشرفت اقتصادی ایالات متحده کاملا آرام و آهسته است، به نحوی که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول سال فقط ۶/۰درصد افزایش داشته است که از سال ۲۰۰۲ به این طرف، بی‌سابقه است. به رغم این رشد آهسته اقتصاد ایالات در ماه مه به استثنای بخش کشاورزی ۱۵۷۰۰۰شغل ایجاد کرده است و از تعداد بیکاران کاسته است. این اخبار امیدوار کننده اقتصادی باعث شد تا بانک مرکزی ایالات متحده وضع اقتصاد آمریکا را امیدوارکننده بداند و خبر دهد که نرخ بهره‌ کاهش یا افزایش نخواهد داشت، چرا که هنوز نگرانی‌های تورمی وجود دارد. این خبر، شاخص‌های سهام در وال‌استریت را که امیدوار به کاهش نرخ بهره بودند را لرزاند و باعث سقوط این شاخص در هفته گذشته شد اما بازار اوراق قرضه و بهادار داغ بود و در پی افزایش‌ها احتمال افزایش نرخ بهره و یا حداقل عدم کاهش آن، ارزش اوراق بهادار افزایش یافت. در اروپا، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره منطقه یورو را ۲۵/۰درصد افزایش داد و به ۴درصد رساند.

این هشتمین بار است که از دسامبر ۲۰۰۵ تاکنون نرخ بهره افزایش می‌یابد. اقتصاد این منطقه روزهای رشد خود را می‌گذراند و بیماری کسادی خود را پشت سر گذاشته است. میزان خرده‌فروشی در سال تا ماه آوریل ۶/۱درصد افزایش داشته است، نرخ بیکاری در مقایسه با شش ماه قبل به ۱/۷درصد رسیده است، شش ماه قبل نرخ بیکاری ۷/۷درصد بود. بنابراین در حال حاضر مهار تورم و حفظ آن در وضعیتی منطقی و متعادل هدف بانک مرکزی است. هزینه مصرف‌کنندگان در سال تا ماه مه ۹/۱درصد افزایش داشته است و این افزایش دلیل بانک مرکزی اروپا برای ترقی نرخ بهره منطقه یورو بود.

اقتصاددانان رشد اقتصادی منطقه یورو را در سال‌جاری ۶/۲درصد پیش‌‌بینی کردند. این شجاعانه‌ترین پیش‌بینی در ماه‌های اخیر درباره وضعیت اقتصادی منطقه یورو بود. ماه قبل اقتصاددانان پیش‌‌بینی رشد ۴/۲درصدی برای منطقه یورو کردند.

در استرالیا نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه اول سال ۶/۶درصد افزایش داشته است. به نظر می‌رسد خشکسالی طولانی این کشور تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور هنوز بر جای نگذاشته است. بانک مرکزی این کشور هم نرخ بهره استرالیا را تغییر نداد.

در ترکیه پس از غوغای درگیری اسلام‌گرایان وسکو لاریست‌‌ها بر سر ریاست‌جمهوری و تنزل بازار، سهام این کشور تورم کاهش یافت و یک رقمی شد اما هزینه مصرف‌کنندگان افزایش یافت.

امروز بازارها در حالی فعالیت خود را آغاز می‌کنند که چینی‌ها پس از اقدام منطقی و محتاطانه دولت در افزایش مالیات بر معاملات بورس، انتظار رشد آرام و متوسطی دارند. توکیو احتمالا چشم به نیویورک و وال‌استریت دارد و وال‌استریت دنبال اخباری است که جهت بازار را تعیین کند.