گروه بین‌الملل- فرانسویان مقیم خارج از این کشور دیروز به منظور شرکت در دور اول انتخابات پارلمانی کشورشان که پیش‌بینی می‌شود با پیروزی قاطعانه‌ حامیان نیکولا سارکوزی محافظه‌کار همراه باشد به پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها با گذشت یک ماه از پیروزی نیکولا سارکوزی به عنوان کاندیدای راستگرایان در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه رای‌دهندگان این کشور از دیروز برای انتخاب ‌٥٧٧ عضو پارلمان فرانسه، مجلس عوام در پای صندوق‌های رای حاضر شدند. نخستین آرای این انتخابات دیروز به وسیله نزدیک به ‌٧٠٠هزار فرانسوی مقیم خارج از کشور در جزایر سن پیره و میکلون و دیگر فرانسوی‌های مقیم آمریکای شمالی و جنوبی به صندوق‌های رای ریخته شد. انتخابات مجلس عوام در فرانسه از امروز صبح راس ساعت ‌٨ به وقت محلی آغاز خواهد شد و حوزه‌های انتخاباتی ‌١٢ ساعت بعد به فعالیت خود پایان خواهند داد. نتایج پس از انتخابات بلافاصله اعلام خواهد شد. مجموعا ‌٧هزار و ‌٦٣٩ کاندیدا از بیش از ‌٨٠ حزب سیاسی در نخستین مرحله از انتخابات پارلمانی فرانسه به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. تنها آن دسته از کاندیداهایی که موفق به کسب بیش از ‌٥/١٢درصد آرای ثبت شده در این انتخابات شوند صلاحیت شرکت در دور دوم انتخابات را که هفته آینده برگزار خواهد شد، خواهند داشت.

این در حالی است که جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کاندیداهای حزب حاکم اتحاد برای جنبش مردمی فرانسه به رهبری نیکولا سارکوزی، رییس جمهور این کشور از رقبای خود در حزب سوسیالیست به رهبری سگولن رویال جلو هستند. پیش‌بینی می‌شود که کاندیداهای حزب حاکم در پارلمان آتی فرانسه حایز اکثریت کرسی‌ها شوند. به این ترتیب نیکولا سارکوزی با خیال آسوده می‌تواند به تصویب قوانین مورد نیازش در پارلمان بپردازد.

بر این اساس بنظر می‌رسد که دیگر احزاب کوچک از جمله حزب کمونیست فرانسه و حزب اعتدال‌گرای جدید التاسیس مودم به رهبری فرانسوا بایرو، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری این کشور که پس از سارکوزی و رویال در جایگاه سوم قرار گرفت، نمایش بدی را در این پیکار انتخاباتی به نمایش بگذارند.