گروه بین‌الملل- سرانجام در حیص و بیص تظاهرات پرسر و صدای معترضان جهانی‌سازی اجلاس گروه هشت کشور صنعتی به میزبانی انگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان آغاز به کار کرد.

اما باوجود مخالفت ایالات متحده گروه هشت توانست توافق‌هایی در زمینه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به دست آورد، هر چند این توافق بیش از هر چیز سیاسی به نظر می‌رسید. اما فضای قبل از اجلاس سران با حضور ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه سنگین شده بود که مکررا در روزهای قبل اعلام کرده بود، اقدام آمریکا را مبنی بر استقرار موشک‌های دفاعی آمریکا در لهستان و جمهوری چک تلافی خواهد کرد و موشک‌های روسیه را مجددا به سمت اروپا نشانه‌گیری خواهد کرد.شایعاتی که ترکیه آماده است تا به شمال عراق حمله کند، رد شد اما سربازان و دسته‌های نظامی همچنان به حملات موقت و موردی خود در مرز عراق و ترکیه ادامه می‌دهند.ارتش ترکیه در تعقیب مبارزان پ.کا.کا در روز‌های اخیر بارها از مرز گذشته و وارد خاک عراق شده‌اند.سازمان اتا، گروه جدایی‌طلبان باسک به طور رسمی به آتش‌بسی که در مارس ۲۰۰۶ اعلام شده بود، پایان دادند. این اعلام برای خوزه رودریگز زاپاترو، نخست‌وزیر چپگرای اسپانیا که از مذاکره با اتا امتناع کرده بود، به مثابه یک شوک بود. او ناگزیر از یافتن راه‌حلی برای این بحران است، چه او در مارس سال آینده، انتخابات نخست‌وزیری را در پیش رو دارد و باید خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد.

اسرائیل برنامه آموزشی به منظور آمادگی برای برخورد و درگیری احتمالی با سوریه آغاز کرده است، همزمان الیهود اولمرت تلاش دارد تا ترس مردم اسرائیل را از جنگ در تابستان کاهش دهد. تحت‌فشار نیروهای منتقد داخلی، اولمرت اعلام کرده است، علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم با سوریه است.فرانسه از ایجاد کریدور کمک از چاد به منطقه جنگ‌زده دارفور برای کمک به عملیات آزادسازی، بحث‌هایی را آغاز کرده است. فرانسه تنها کشور اروپایی است که در حال حاضر یک گروه نظامی در چاد دارد که می‌توانند از چنین کانالی استفاده کنند.

یک گزارش مشترک از دو سازمان وابسته به سازمان ملل متحد، یعنی برنامه جهانی غذا و سازمان کشاورزی و غذا، حاکی از آن است که ۱/۲میلیون تبعه زیمبابوه در معرض کمبود مواد غذایی در سومین فصل سال قرار دارند. این میزان در فصل اول سال ۲۰۰۸ می‌تواند به بیش از چهار میلیون نفر افزایش یابد.محاکمه چارلز تیلور رییس‌جمهور سابق لیبریا آغاز شد. او متهم به ۱۱ مورد جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت برای مداخله‌اش در جنگ داخلی سیر الئون است. این محاکمه ۱۸ماه به طول خواهد انجامید.ده آمریکایی در لائوس به جرم توطئه برای سرنگونی دولت این کشور دستگیر شدند. ونگ پائو، یکی از فرماندهان سابق ارتش و این ده نفر متهم به انجام معاملاتی برای خرید تفنگ، موشک‌ها و مواد انفجاری به منظور آمادگی برای کودتا علیه دولت هستند.چین با انتشار اولین گزارش ملی برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی، قول داد که از تولید گازهای گلخانه‌ای البته نه به بهای توقف و یا کند شدن رشد اقتصادی خود، خواهد کاست.

در استرالیا جان هوارد هم تغییری در سیاست این کشور در زمینه تولید گاز کربنیک و گازهای گلخانه‌ای اعلام کرد و گفت این کشور بدون توجه به اینکه چین اقدامی در این زمینه انجام دهد، سیاست خود را مبنی‌بر کاهش تولید کربن آغاز می‌کند. پیشتر استرالیا و چین با استناد عدم‌تعهد چین به پروتکل کیوتو از هر اقدامی برای کاهش تولید کربن اجتناب می‌کردند.