باهره دامغانی- کاهش قیمت نفت در روز جمعه تنها انگیزه سرمایه‌گذاران برای فعالیت و رفع کسادی سه‌روزه بازار بود و موجب افزایش شاخص‌ها شد.

به گزارش رویتر از نیویورک قیمت نفت روز جمعه در اثر پایان نگرانی‌های توفان گونو کاهش یافت. بازارهای بین‌الملل نگران توقف صدور نفت در یکی از مهم‌ترین مناطق نفتی جهان یعنی حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان بودند.

گردباد گونو باعث افزایش ۳دلاری قیمت نفت شد و روز جمعه پس از پایان مرحله اصلی گردباد، قیمت نفت در نیویورک تنزل چشمگیری یافت و خیال بازار را از افزایش هزینه خانوارها و نیز هزینه تولید آسوده کرد.

کاهش کسری تجاری ایالات متحده، دیگر خبری بود که به آرامش بازار در روز جمعه کمک کرد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده در روز جمعه گزارش داد که در ماه آوریل کسری تجاری این کشور ۲/۶درصد کاهش یافته است و به ۵/۵۸میلیارد دلار رسیده است. در ماه مارس کسری تجاری این کشور بالغ‌بر ۹/۶۳میلیارد دلار بوده به نظر می‌رسد اقدام چین در واگذاشتن محدود تعیین ارزش یوآن به بازار و افزایش ۳درصدی ارزش پول این کشور در بازار مبادلات ارز، یکی از دلایل اصلی کاهش کسری تجاری آمریکا بوده است.

روز جمعه شاخص سهام داو جونز ۱۵۷واحد یا ۱۹/۱درصد به درصد آورد و به رقم ۱۳۴۲۴رسید، پنج‌شنبه شاخص سهام مرغوب داو حدود ۲۰۰واحد از دست داده بود. شاخص استاندارد ارز پورز ۱۷واحد یا ۱۴/۱درصد افزایش یافت و به واحد ۱۵۰۷ رسید. استاندارد اندپورز برای اولین بار در دو ماه اخیر از واحد ۱۵۰۰ گذشت اما با این وجود هم نتوانست، ضرر روزهای قبل را جبران کند.

شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۳۲واحد یا ۲۷/۱درصد ترقی پیدا کرد و به رقم ۲۵۷۳ رسید.

تحلیلگران بازار درباره عملکرد بازار روز جمعه معتقدند در هفته‌ای که گذشت بازار سهام هیچ گونه خبر مهمی که تعیین‌کننده جهت بازار باشد، دریافت نکرد و دلیل آن هم مستقیما به موضوع نرخ بهره بازمی‌گردد. به هر حال قطعا این هفته یک هفته کسادی بود اما سرمایه‌گذاران اساسا دوست دارند حافظه کوتاه‌مدت داشته باشند، بنابراین آنها فقط روز جمعه را به خاطر خواهند آورد.

اما سود روز جمعه هم نتوانست جبران ضررهای سه روز کسادی وال‌استریت را کند، شاخص داوجونز هفته را با ۷۸/۱درصد تنزل به پایان برد. شاخص سهام استاندارد اندپورز دفاتر خود را با ۸۷/۱درصد کاهش برای هفته بست. اما شاخص سهام نزدک ۵۴/۱درصد سود برای هفته به دست آورد، این در حالی بود که شاخص سهام نزدک قبل از روز جمعه حدود ۳درصد ضرر کرده بود.

تنزل سه روزه وال استریت بر بازارهای سهام جهان اثر گذاشت. شاخص سهام نیکی در توکیو روز جمعه را با ۵۲/۱درصد تنزل به پایان برد. در اروپا FTSE لندن در روز جمعه تقریبا بدون تغییر ماند، واکس آلمان ۳۷/۰درصد از دست و CAC-۴۰ فرانسه ۱۲/۰درصد تنزل یافت.