خبرگزاری مهر: افسران ارشد نظامی‌کره‌شمالی و کره‌جنوبی دیروز گفت‌‌وگوهای خود را درباره کاهش تنش‌ها بین دو کشور یک روز پس از دو آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های کره‌جنوبی اعلام کردند که این گفت‌‌وگوهای یک روزه به دنبال توافقهای حاصل شده در گفت‌‌وگوهای ماه گذشته در سطح ژنرالهای دو کشور انجام می‌شود. اما این مقام‌ها به این مساله اشاره نکردند که آیا هیات سه نفره کره‌جنوبی، آزمایش‌های موشکی پنج‌شنبه را مطرح خواهد کرد یا خیر.

فرماندهان ستاد مشترک ارتش سئول گفتند: این باور وجود دارد که این موشکها از نوع زمین به دریا و یا دریا به دریا با برد تقریبا یک‌صد کیلومتر بوده است.

یک سخنگوی ارتش کره‌جنوبی هم گفت: این آزمایش‌ها از همان آزمایش‌های موشکی همیشگی است که کره‌شمالی هر ساله انجام می‌دهد مثل آزمایش موشکی ۲۵ مه(۴ خردادماه).

شورای امنیت ملی آمریکا این آزمایش‌های موشکی را «غیرسازنده» توصیف کرد.

کره‌جنوبی از ارسال اولین محموله برنج خود به کره‌شمالی تا زمانی که پیونگ‌یانگ به تعهد خود تحت توافقنامه ۱۳ فوریه عمل نکند، خودداری خواهد کرد.

بر اساس توافقنامه ۱۳ فوریه، کره‌شمالی توافق کرد که در ازای دریافت اولیه ۵۰‌هزار تن نفت‌، فعالیت راکتور هسته‌ای یونگ‌بایون را متوقف کند.

این در حالی است که اگر کره‌شمالی به طور کامل فعالیت‌های هسته‌ای خود ا کنار بگذارد، ۹۵۰‌هزار تن دیگر نفت دریافت خواهد کرد.