آناهیتا عبداللهی: در حالی که بیش از یک سال است ایالات متحده چین را به دلیل توان صادراتیش تحت فشار قرار داده است و تاکنون چندین پرونده شکایتی علیه این کشور در سازمان تجارت جهانی مفتوح کرده، دیروز مقامات چینی در اقدامی متقابل کالاهای آمریکایی را در بسیاری موارد غیراستاندارد اعلام کردند و خواستار نظارت بیشتر سازمان‌های مسوول در آمریکا بر تولید کالا در این کشور شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اداره نظارت بر کیفیت کالای چین اعلام کرده است برخی کالاهای وارداتی از آمریکا حاوی باکتری‌های زیان‌بخش و مواد غیرمجاز هستند.

براساس این گزارش در کالاهایی که به وسیله کشتی از آمریکا به بنادر نینگبووشنزن حمل شده‌اند باکتری و دی‌اکسیدگوگرد یافت شده است که برای سلامتی زیان‌آور هستند. این گزارش می‌افزاید: این کالاها در اداره استاندارد چین مردود اعلام شده‌اند از پخش آنها جلوگیری خواهد شد. بنابر گزارش آسوشیتدپرس این محصولات از طریق سه شرکت کی‌مکس، سی‌ام‌او و پرولیو به چین ارسال شده بودند. عمده این محصولات حاوی داروهای غیرپایه‌ای و مکمل‌های غذایی به صورت کپسول‌های خوراکی بودند. بنابر گزارش اداره استاندارد چین محصولات ارسالی دو شرکت کی‌مکس و سی‌ام‌او به طور کاملا معدوم شده و محموله شرکت پرولیو به ایالات متحده مرجوع خواهد شد.

این کار پس از آن صورت می‌گیرد که چندی قبل اداره غذا و داروی آمریکا که وظیفه تایید استاندارد مواد غذایی و دارویی را در ایالات متحده برعهده دارد نسبت به محصولات یک شرکت تولید مواد غذایی چینی هشدار داد و آن را مشکوک به غیراستاندارد بودن عنوان کرد. چندی قبل یک کارخانه تولید غذای حیوانات در چین محصولاتی را به آمریکا صادر کرد که بر اثر آن تعدادی سگ و گربه کشته شدند.

اداره غذا و داروی آمریکا این محصولات را مشکوک به داشتن ماده سمی توکسین اعلام کرد و مجوز واردات آن را لغو و محدود کرد. همچنین چندی بعد در اولین روزهای ماه جاری میلادی واردات دو محصول غذایی دیگر چین به ایالات متحده ممنوع شد. اقدام متقابل چین که در مورد سه شرکت دارویی آمریکا صورت گرفته است اکنون یک بحران جدید را در روابط تجاری بین چین و ایالات متحده ایجاد خواهد کرد. جنگ استاندارد که اکنون کلید خورده است دعوای تجاری را به فاز جدیدی خواهد کشاند. در این فاز جدید حضور رسانه‌های آمریکایی بسیار بیشتر خواهد بود و به نظر می‌رسد چین در این عرصه شکست خواهد خورد. شاید تغییر ارزش یوآن برای رسانه‌های آمریکایی موضوعی جذاب نباشد اما قطعا افکار عمومی آمریکا از بحث استاندارد به راحتی عبور نخواهند کرد. به عقیده برخی تحلیلگران پروژه غیراستاندارد بودن کالاهای چینی تدبیر جدید سیاست‌گذاران آمریکایی برای کاهش وابستگی شهروندان این کشور به کالاهای چینی است. از سوی دیگر اخبار غیررسمی نشانگر آن است که محدودیت‌های وارداتی اکنون در کمین برخی دیگر از محصولات چینی مانند خمیر دندان است. FDA اعلام کرده مواد شیمیایی مرگ‌آوری را در تیوب‌های خمیر دندان چینی صادراتی به پاناما، جمهوری دومینکن و استرالیا پیدا کرده است.

از سوی دیگر یک تحلیل نیز وجود دارد که می‌گوید آمریکا از این طریق می‌خواهد حجم کالاهای صادراتی چین به آمریکا را کاهش دهد و چندان بحث حفظ سلامتی در میان نیست.