خبرگزاری مهر- نخست‌وزیر هند دیروز اعلام کرد: رهبران کشورهای برزیل، چین، هند، مکزیک و آفریقای‌جنوبی امروز پیش از گفت‌وگو با همتایان خود در گروه هشت، با هم دیدار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مانموهان سینگ» طی بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: پیش از نشست رهبران جی هشت (هشت کشور بزرگ صنعتی جهان)، در برلین، رییس‌جمهوری مکزیک میزبان نشست کشورهای در حال توسعه، در تاریخ ۷ ژوئن (‌۱۷ خردادماه) خواهد بود و ما درباره مواضع خود که ارتباط خاصی به جهان در حال توسعه دارد، گفت‌وگو خواهیم کرد. رهبران پنج کشور مهم اقتصادی در حال رشد نیز از سوی «آنجلا مرکل» صدر‌اعظم آلمان به نشست گروه جی هشت دعوت شده‌اند تا درباره موضوع‌هایی از جمله تغییرات جوی، آزادی تجاری و مبارزه با فقر، گفت‌وگو کنند.

گروه شش در سال ۱۹۷۵ میلادی با حضور کشورهای آلمان‌، ایتالیا‌، فرانسه‌، ژاپن‌، انگلیس و آمریکا تاسیس شد‌. در سال ۱۹۷۶ میلادی نیز کانادا به عضویت این گروه در‌آمد و در سال ۱۹۹۸ نیز روسیه به این جمع پیوست که در نهایت این گروه موسوم به گروه هشت شد.

محور نشست امسال گروه هشت علاوه بر موضوع آب و هوا، به مساله سپر موشکی آمریکا اختصاص خواهد داشت‌.

این در حالی است که از چند روز گذشته تاکنون شهرهای مختلف آلمان در اعتراض به سیاست جهانی‌سازی دست به اعتراضات گسترده زده‌اند‌.