کاسترو باز می‌گردد

ایسنا- فیدل کاسترو در اولین مصاحبه تلویزیونی خود از زمان بستری شدن اظهار داشت: هیچ مطلب سری درباره سلامتی من وجود ندارد، ولی اجازه دهید که در مورد طرح‌های سیاسی‌ام اندکی سکوت کنم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیدل کاسترو رهبر ۸۰ ساله کوبا، در این مصاحبه گفت: سلامتی انسان همیشه در معرض تهدید و خطرات پنهان است، ولی ما تمام آنچه را که لازم بود انجام دادیم. وی در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی کوبا خاطرنشان کرد: تمام آنچه که من به هموطنانم می‌توانم بگویم همان مطلبی است که قبلا هم گفته‌ام. من اکنون همان کاری را انجام می‌دهم که باید انجام دهم. همین و بس. هیچ مطلب سری وجود ندارد و من نمی‌توانم بیش از این توضیح دهم. کاسترو با تاکید بر این که هیچ چیز برای مخفی کردن وجود ندارد، افزود که پس از بهبود یافتن از عمل جراحی روده در پارسال، رژیم غذایی متعادل‌تری داشته است.

رهبر کوبا در ابتدای این مصاحبه همچنین درباره انرژی (موضوع مورد علاقه خود) صحبت کرد.

رسانه‌های رسمی کوبا قبل از پخش مصاحبه اعلام کردند که کاسترو درباره مسائل مختلف صحبت خواهد کرد که این امر باعث بروز گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال سخنرانی وی درباره بازگشت به قدرت شد.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: فیدل کاسترو در این مصاحبه تلویزیونی آرام صحبت می‌کرد و به جای گفت‌وگو درباره بهبودش و آینده، روی خاطرات گذشته تمرکز داشت. رهبر ۸۰ ساله کوبا که ریش‌ها و موهایش خاکستری‌تر از قبل شده بود، با ظاهری بسیار مرتب و در حالی که هشیار و سر حال به نظر می‌رسید و هیچ نشانی از آن مرد در آستانه مرگ را نداشت، در مقابل دوربین‌های تلویزیونی حاضر شد.

وی در سخنانش به مسائل بین‌المللی و بازگشت احتمالی خود به قدرت هیچ اشاره‌ای نکرد.

مصاحبه ۵۰ دقیقه‌ای فیدل کاسترو با رندی آلونسو، مجری برنامه «میزگرد» در تلویزیون دولتی کوبا روز دوشنبه ضبط شده بود و مشخص نبود که این مصاحبه ویرایش شده است یا خیر.

در این مصاحبه کاسترو یک لباس راه راه قرمز،سفید به تن داشت و اغلب هنگام صحبت کردن درباره سفرهای گذشته خود به ویتنام، دست خود را به نشانه تاکید تکان می‌داد.

وی همچنین دیدار چند روز قبل خود با نونگ دوک مانه، رییس حزب کمونیست ویتنام را به یاد آورد و درباره‌اش صحبت کرد.

کاسترو درباره سفر خود به ویتنام در سال ۱۹۷۳ و گرما و رطوبت هوای آنجا گفت: چقدر آنجا گرم بود. انگار که با لباس به داخل یک استخر پریده‌ایم.

کاسترو که در ماه اوت (مرداد) وارد ۸۱ سالگی می‌شود و از زمان عمل جراحی سال گذشته در محافل عمومی حاضر نشده بود، در طول مصاحبه آرام و سرحال به نظر می‌رسید.