توفان در عمان

گروه بین‌الملل- ساکنان سواحل جنوبی و شمالی خلیج‌فارس و دریای عمان دیروز را با وحشت از ویرانی توفان سپری کردند. توفان گونو دیروز بخش‌هایی از سواحل جنوبی دریای عمان را در نوردید و خسارات فراوانی بر جای گذاشت.

توفان گونو به همراه گردباد که از سواحل عربستان سعودی آغاز شده بود دیروز به کشور عمان رسید. این توفان که در ابتدا نزدیک به ۱۸۵ کیلومتر سرعت داشت دیروز به سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت رسید. به همین منظور تدابیر امنیتی برای مقابله با حوادث در عمان به انجام رسید. گردباد گونو با در هم کوبیدن بخشی از سواحل عمان وارد پایتخت این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بلندای برخی امواج حاصل از این گردباد ۲۳۰ کیلومتری به ۱۵ متر می‌رسید. اما بیشتر امواج بین ۱۰ تا ۱۲ متر گزارش شده‌اند.

به گزارش منابع خبری حاضر در مسقط پایتخت عمان، سرعت و شدت آن توفان به حدی بود که دقایقی پس از ورود گردباد گونو به شهر مسقط برق کلیه نواحی این شهر قطع شده و عبور و مرور مختل شد.

همچنین گردباد خسارات شدیدی را به ساختمان‌ها وارد کرده و باعث قطع تعداد زیادی از درختان شد. تا لحظه تنظیم این خبر گزارشی از تلفات جانی این حادثه منتشر نشده است اما پیش‌بینی می‌شود این گردباد با تلفاتی به خصوص در مناطق ساحلی همراه باشد.

گردباد گونو در حالی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان آغاز شده است که این موضوع در ۶۰سال گذشته بی‌سابقه بوده است. به همین دلیل بسیاری از کشورها آمادگی مواجهه با توفان در این سطح را ندارند. بر همین اساس مقامات مسوول دولت عمان از مردم این کشور درخواست کرده‌اند که به هیچ عنوان به مناطق ساحلی نزدیک نشوند. همچنین کلیه پروازهای فرودگاه مسقط نیز در حالت تعلیق قرار گرفته است.

شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارش خود از عمان عنوان کرد که سیل در اکثر خیابان‌های مسقط به راه افتاده و برخی منازل مسکونی و اماکن تجاری را تخریب کرده است. همچنین اکثر خیابان‌های پایتخت عمان شاهد آب‌گرفتگی با درجات مختلف بود. بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه، گونو امروز و فردا هم بخش‌های مختلف عمان را درخواهد نوردید.

به مجرد وقوع توفان و گردباد گونو در عمان دیگر کشورهای خلیج فارس و دریای عمان مانند ایران و امارات متحده عربی نیز در نواحی ساحلی خود اعلام وضعیت فوق‌العاده کردند.

شیخ محمد‌بن راشد آل مکتوم نخست‌وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی طی بیانیه‌ای از مردم خواست تا مناطق ساحلی را ترک کرده و تا آرام شدن وضعیت از دستورهای گارد ساحلی پیروی کنند. در همین حال روزنامه خلیج (فارس) تایمز اعلام کرد که به عقیده کارشناسان توفان گونو در مسیری مخالف سواحل امارات متحده عربی حرکت خواهد کرد. این توفان به عقیده دکتر محمدبن سعید، کارشناس اداره محیط‌زیست و منابع آب امارات متحده از سواحل جنوبی خلیج‌فارس جدا شده و به سمت بالای دریای عمان و خلیج‌فارس حرکت خواهد کرد.

به این ترتیب سواحل امارات متحده عربی از این توفان و گردباد در امان خواهند بود. با این وجود مسوولان امارات متحده به واحد‌های آتش‌نشانی و اورژانس بیمارستانی آماده‌باش کامل داده‌اند.

توفان علیه نفت

با وقوع توفان گونو در خلیج‌فارس و دریای عمان نگرانی‌ گسترده‌ای از خسارات احتمالی به منابع نفتی در بازار‌های نفت پدید آمد. این مساله باعث شد تا برای ساعاتی قیمت نفت برنت دریای شمال در بورس لندن از ۷۱دلار هم عبور کند. هرچند این یک اتفاق موقت بود و بار دیگر نفت به محدوده ۷۰دلار بازگشت. به گفته کارشناسان اکنون نگرانی از ویرانی تاسیسات نفتی دریایی در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان بسیار بیشتر از میزان رشد تقاضای چین و ایالات‌متحده است. اکنون خطر تخریب دکل‌های دریایی این منطقه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و این مساله نمی‌تواند امری ساده برای مصرف‌کنندگان نفت خام تلقی شود.

همچنین دیروز نگرانی ایجاد شده باعث رشد قیمت نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت شد، قیمت نفت که در اوایل روز برای رسیدن به ۶۶دلار مقاومت می‌کرد با حرکت توفان به سمت سواحل ایران به ۰۸/۶۶ دلار در هر بشکه رسید.

کارشناسان هواشناسی در سازمان بین‌المللی انرژی امیدوار هستند این توفان حرکت خود را در جهت اقیانوس هند ادامه دهد و از بازگشت به سمت سواحل عربستان سعودی خودداری کند. در صورت بازگشت گردباد گونو به سمت خلیج‌فارس دکل‌های نفتی عربستان و کویت در معرض خطر قرار می‌گیرند. در صورت آسیب‌ رسیدن تولید نفت عربستان هیچ قدرت نفتی توانایی جبران کاهش عرضه این کشور را نخواهد داشت.