گروه بین‌الملل - برای سومین هفته پیاپی بازارهای نفتی آخرین روز معاملات را با افزایش قیمت‌ها پشت سر گذاشتند.جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره انرژی آمریکا نشانگر آن است که میزان ذخیره بنزین ایالات متحده در هفته گذشته کاهش چشمگیری یافته است.براساس این گزارش میزان ذخایر استراتژیک بنزین این کشور هم‌اکنون ۷/۶درصد پایین‌تر از میانگین پنج سال گذشته است. به این ترتیب یک بار دیگر نگرانی کارشناسان از چگونگی عرضه بنزین در فصل تابستان که مصرف به دلیل مسافرت‌های تابستانی افزایش پیدا می‌کند تشدید شد.

به دنبال این اخبار قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در آخرین ساعات کار بورس نیویورک با ۰۷/۱ دلار افزایش روبه‌رو شد. هر بشکه این نفت که نفت پایه آمریکا شناخته می‌شود به قیمت ۰۸/۶۵ دلار معامله شد.با این وجود قیمت‌ها همچنان ۵/۷درصد کمتر از پارسال در همین زمان هستند.

به دنبال افزایش قیمت نفت در بورس نیویورک، بورس لندن نیز شاهد افزایش در قیمت‌ها بود. نفت برنت دریای شمال نیز پس از این با قیمت ۹۵/۶۸ دلار در هر بشکه به فروش رسید.

کاهش تولید پالایشگاهی آمریکا اصلی‌ترین عامل کاهش عرضه بنزین است. برخی مشکلات فنی و آتش‌سوزی‌های ناگهانی سبب کاهش عرضه بنزین شده است. براساس اعلام اداره انرژی میانگین بازده پالایشگاه‌های این کشور هم‌اکنون ۹۱درصد است که در محدوده خطر به سر می‌برد. سقوط بازده میانگین به محدوده ۸۰درصد می‌تواند پیامدهای منفی زیادی برای بازارهای نفتی داشته و قیمت‌ها را افزایش دهد.

پالایشگاه شرکت بریتیش پترولیوم در شیکاگو یکی از پالایشگاه‌هایی است که پس از آتش‌سوزی هنوز نتوانسته فعالیت خود را آغاز کند.

همچنین پالایشگاه شرکت کونوکو فیلیپس نیز در این منطقه به دلیل تعویض خطوط انتقال نفت هنوز با ظرفیت حداکثری خود فعالیت نمی‌کند.بنابر آمارهای رسمی پالایشگاه‌های منطقه شیکاگو ظرفیت پالایش روزانه ۴۲۰هزار بشکه نفت خام را دارند که این روزها با ظرفیتی نزدیک به ۲۰۰هزار بشکه فعالیت می‌کنند.چندی قبل کارشناسان پیش‌بینی کردند که قیمت نفت در ماه‌های میانی تابستان با روند کنونی اوج‌گیری تقاضا به سطح ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

در صورتی که میزان تقاضای بنزین نتواند تناسب خود را با ظرفیت پالایش آمریکا برقرار کند احتمال رسیدن به چنین قیمتی دور از ذهن نیست.

روزهای سرخوشی تولید کنندگان فرا رسیده است. این جمله‌ای است که فردیناند لایزمی تحلیلگر ارشد موسسه مکنزی سخنان خود را با آن آغاز می‌کند.

این تحلیلگر عقیده دارد این روزها فروشندگان نفت از قیمت‌های بازار راضی هستند و به همین دلیل به درخواست‌هایی که برای افزایش تولید ارائه می‌شود پاسخ نمی‌دهند.آژانس بین‌المللی انرژی چند بار درخواست کرده تا اوپک سطح عرضه خود را افزایش دهد با این وصف هنوز اوپک مصمم است تا سقف عرضه خود را در سطح کنونی حفظ کند.